De (toekomstige)bewoners van Floriande en/of van Lisserbroek springen een gat in de lucht. Bovendien mag de gemeente haar handen dichtknijpen omdat de gemeente geheel verantwoordelijk is voor de huidige gevaarlijke situatie in Floriande en Lisserbroek.
Er is nu tenminste een kansje dat de lijnen daar op kosten van TenneT ondergronds gaan en niet op kosten van u en mij.
door Sjaak Smakman (Haarlems Dagblad).
den haag - De bestaande hoogspanningsleiding van 150.000 volt bij Lisserbroek gaat op termijn ondergronds, evenals de bestaande leiding in Floriande. Maar dat waren dan ook de enige lichtpuntjes voor Haarlemmermeer bij het overleg gisteren tussen minister Van der Hoeven en de Tweede Kamer over de nieuwe hoogspanningsleiding.
Teleurstellend, zo beoordeelden wethouder Michel Bezuijen en burgemeester Theo Weterings het overleg gisteren na afloop. Want de Kamer steunde uiteindelijk unaniem de minister in het uitgangspunt dat van de ruim zestig kilometer tussen Beverwijk en Wateringen maar twintig kilometer ondergronds wordt aangelegd. De kern van de inzet van gemeenten en provincies was nu juist om aanzienlijk meer ondergronds te krijgen. Daarvoor leken ze ook munitie te hebben. Het Belgische ingenieursbureau Tractebel had op verzoek van het ministerie een second opinion gegeven en onderzoekers van de TU Delft en het Energiecentrum Nederland (ECN) hadden dat gedaan op verzoek van de gemeenten en provincies. Allemaal hadden ze aangegeven dat er best meer dan de twintig kilometer ondergronds zou moeten kunnen dan Tennet als netbeheerder had aangegeven aan de minister. Maar in een besloten overleg waar alle ’techneuten’ tekst en uitleg kwamen geven over hun standpunt, bleken de Belgen heel wat minder zeker van hun zaak. Technisch zou het allemaal wel kunnen, maar garanties geven dat storingen dan ook zo goed als uitgesloten zijn, durfden ze niet aan.
En dát, benadrukte Van der Hoeven, is cruciaal. Een uur stroomuitval in de Randstad kost namelijk 72 miljoen euro, zo is berekend. Bovendien is een defect in een ondergrondse leiding een stuk lastiger te traceren en duurt het dus langer om dat te verhelpen dan bij een bovengrondse leiding. ,,Ik neem meer dan twintig kilometer niet voor mijn verantwoording’’, zei ze op een directe vraag van PvdA’er Diederik Samsom. En ook Samsom – op zichzelf een groot voorstander van ondergrondse aanleg – besloot om niet langer aan te dringen op meer dan twintig kilometer ondergronds.
Omdat daarvan de helft naar de twintig kilometer tussen Wateringen en Zoetermeer gaat, resteert voor de ruim veertig kilometer tussen Zoetermeer en Beverwijk nog maar tien kilometer. Daar gaat ook nog een kilometer van af voor het Noordzeekanaal, zodat voor de zogeheten Noordring nog maar negen kilometer te verdelen valt. Voor Haarlemmermeer is dat geen goed nieuws. Ondergrondse aanleg van de nieuwe leiding door het westen van polder is daarmee van de baan, constateerde Bezuijen na afloop. Want dat Haarlemmermeer in zijn eentje alle ondergrondse kilometers van de Noordring krijgt, is nauwelijks denkbaar. De nieuwe leiding door het oosten langs Schiphol maakt al evenmin veel kans, omdat er volgens de luchtvaartautoriteiten minstens dertien kilometer ondergronds moet – al vecht het college dat nog aan.
Een lichtpuntje is de toezegging van Van der Hoeven dat voor elke kilometer nieuwe leiding bovengronds een bestaande kilometer van 110.000 of 150.000 volt ondergronds gaat. Dat principe zou pas veel later ingaan, maar op verzoek van Samsom haalt ze dat naar voren.
Dat betekent dat bij bovengrondse aanleg van de nieuwe leiding, van de bestaande leiding flinke stukken ondergronds kunnen in de polder. Voor de bewoners van Floriande, het Lisserveld en andere Lisserbroekers is dat goed nieuws: bij hen gaat de leiding straks onder de grond of zelfs helemaal uit de wijk. Ook voor de nog te bouwen 2000 huizen bij Lisserbroek lijkt met de toezegging van Van der Hoeven de kou uit de lucht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten