Respekt voor Raad en College.

Zoals al weergegeven gaat de bijkomende 380kV verbinding langs het oosten van Hoofddorp passeren. Dit mede dankzij de vasthoudendheid van Raad en College en de inzet van hun politieke vrienden in Den Haag. Mijn dank voor uw vasthoudendheid.

De bijkomende 380kV verbinding zal weliswaar langs het oosten van Hoofddorp passeren maar de bestaande 150kV lijn zal mede om die reden blijven waar deze momenteel loopt.
Veel te dicht langs scholen, woningen etc. in Floriande en Lisserbroek.
Deze verbinding gaat bovendien op volle capaciteit draaien en de straling zal ruim boven de norm uitkomen.

Volgens mededelingen van EZ en VROM zal de bestaande en blijvende 150kV lijn worden gesaneerd in overleg met de Regionale overheden en TenneT.
Wat gaat onze  Gemeente doen en waarom geeft de gemeente niet alvast een "gezondheidsgarantie" aan duizenden van haar inwoners? Stel ons aub gerust.

Raad en College hebben wat de bouw langs de 150kV betreft grote fouten gemaakt, en ik hoop dat zij nu net zo vasthoudend zullen zijn als het gaat om de verwijdering c.q. om de verplaatsing c.q. om het ondergrondsbrengen van de 150kV.


DE PETITIE BLIJFT VAN TOEPASSING. 

donderdag 30 augustus 2007

Voorlopig? tevergeefse bezwaren van derden.

Reacties uit de Haarlemmermeer op het 380kV Randstadproject.

Er kwamen ca 80 H'meerse reacties van particulieren en organisaties op het Kabinetsplan.

Deze reacties werden door het kabinet alsvolgt samengevat in pkb2 maar slechts (voorlopig?) ter kennisname aangenomen.

“De route”.

* Het tracé via de oostelijke passage van Hoofddorp, verdient de voorkeur.

* Bij Hoofddorp zou moeten worden gekozen voor de oostelijke route omdat ten westen van Hoofddorp de bestaande lijn (waarmee gebundeld wordt) door een woonwijk loopt. Dit feit is in de pkb onvoldoende aangegeven. De 150 kV zou dan ook verplaatst moeten worden en gecombineerd met de 380 kV langs de oostelijke route.

* De wijk Floriande is een nieuwbouwwijk die ontwikkeld is onder de voorwaarde van de aanwezigheid van de bestaande 150kV leiding. De bewoners van de wijk zijn tegen de ontwikkelingen om de huidige hoogspanningsleidingen van 150 kV te vervangen tot een hoogspanningsleiding van 380kV. Waarom niet voor een alternatieve route kiezen als de bestaande verbinding toch vervangen moet worden?

* De lengte van de nieuwe 380kV via de oostkant is niet veel langer dan het tracé aan westkant. Daar het in hoofdzaak langs de spoorlijn loopt en aan de noordzijde van Hoofddorp langs de noordelijke rondweg is er weinig tot geen horizonvervuiling zichtbaar vanuit de woonwijken aan de oostzijde.

“Het uitgangspunt “bovengronds, tenzij in bijzondere gevallen”

* De voorkeur gaat uit naar een ondergronds tracé om de negatieve effecten zoveel mogelijk te beperken, bijvoorbeeld met betrekking tot gezondheid [zie verder onder “gezondheid”].

* Bij het uitgangspunt “bovengronds, tenzij” wordt ten onrechte geen rekening gehouden met de maatschappelijke kosten op langere termijn (van een bovengrondse verbinding).

Gezondheid.”

* Er is een duidelijke toename van verhoogde kans op leukemie bij kinderen die in de nabijheid van bovengrondse leidingen zijn opgegroeid. Er wordt verwezen naar een epidemiologische studie in Engeland van G. Draper. Onder het huidig geplande tracé zijn kinderspeelplaatsen aanwezig.

* In de IJtochtzone en onder het huidig geplande tracé bevinden zich kinderspeelplaatsen, scholen, kinderdagverblijven, sportvelden en een naschoolse opvang. Dit is slecht voor de gezondheid. Het tracé moet hier ondergronds.

* De ouders van kinderen van basisschool “Het Braambos”, basisschool “De Optimist” en kinderdagverblijf “Borus” zijn bezorgd over de gezondheid van de kinderen.

* Welke risico’s voor de gezondheid van kinderen en volwassenen heeft de verzwaring van de hoogspanningsleiding tot gevolg?

* De mogelijke schadelijke invloed van de hoogspanningsleidingen op de gezondheid van
de bewoners, ouderen en kinderen, dient te worden uitgesloten.

* De bovengrondse hoogspanningsleiding brengt geluidsoverlast (constant zingend of zoemend geluid en knetterend geluid bij regen) met zich mee.

* Er zijn nog onzekere gezondheidseffecten van hoogspanningsleidingen die nader moeten worden onderzocht. Het argument dat er nog geen 100% sluitend wetenschappelijk bewijs is en daarom niet wordt meegenomen in besluitvorming getuigt van reactief denken.

“Randvoorwaarden en opmerkingen voor de verdere uitwerking van tracés.”

* Het bestaande tracé loopt nu al te dicht langs de huizen.

* Bij verdere uitwerking van het tracé dient meer in detail te worden uitgewerkt wat de effecten zijn van een bovengrondse verbinding. De effecten hebben betrekking op mens, ecologie, het landschap, de cultuurhistorische en archeologische waarden, storende elektrische en magnetische velden die recreatief gebruik beïnvloeden, ruimtegebruik, water en lucht.

* De afstand van de bovengrondse verbinding tot de woningbouw is in sommige gevallen
30 meter. De nieuwbouwwijken Hoven-Zuid, Sportdorp, IJtochtzone en de Pleinen staan niet aangegeven op de kaart, die tijdens de inspraakavond is gebruikt. Er dient bij het tracé rekening te worden gehouden met het ontzien van deze nieuwe woonwijken.

* Er dient rekening gehouden te worden met de gebiedsuitwerking Haarlemmermeer – Bollenstreek.

* De wens om economisch te groeien en de grote woningbouwbehoefte hebben geleid tot
regionale afspraken over de bouw van woningen en de aanleg van bedrijventerreinen.


Landschap en cultuurhistorie.”

* Er wordt bijzondere aandacht gevraagd voor de inpassing van de leiding in het Belvederegebied / nationaal landschap Stelling van Amsterdam en – vooral bij ondergrondse aanleg – de gevolgen voor archeologische vindplaatsen.

* Huidige hoogspanningsmasten en leidingen steken negatief af bij bestaande architectuur en landschap. Er bestaat de mogelijkheid om landschap en architectuur meer in evenwicht te brengen door juist niet nieuwe masten en leidingen te plaatsen in de wijk.


Diversen.”

* Het bovengrondse tracé leidt tot waardevermindering van onroerend goed.

* Door de gemeente is verzekerd in 2004 dat de huidige leidingen alleen gebruikt zouden worden in geval van storingsgevallen, het verhogen van de capaciteit naar 380 kV duidt op een andere benutting van de lijnen.