Respekt voor Raad en College.

Zoals al weergegeven gaat de bijkomende 380kV verbinding langs het oosten van Hoofddorp passeren. Dit mede dankzij de vasthoudendheid van Raad en College en de inzet van hun politieke vrienden in Den Haag. Mijn dank voor uw vasthoudendheid.

De bijkomende 380kV verbinding zal weliswaar langs het oosten van Hoofddorp passeren maar de bestaande 150kV lijn zal mede om die reden blijven waar deze momenteel loopt.
Veel te dicht langs scholen, woningen etc. in Floriande en Lisserbroek.
Deze verbinding gaat bovendien op volle capaciteit draaien en de straling zal ruim boven de norm uitkomen.

Volgens mededelingen van EZ en VROM zal de bestaande en blijvende 150kV lijn worden gesaneerd in overleg met de Regionale overheden en TenneT.
Wat gaat onze  Gemeente doen en waarom geeft de gemeente niet alvast een "gezondheidsgarantie" aan duizenden van haar inwoners? Stel ons aub gerust.

Raad en College hebben wat de bouw langs de 150kV betreft grote fouten gemaakt, en ik hoop dat zij nu net zo vasthoudend zullen zijn als het gaat om de verwijdering c.q. om de verplaatsing c.q. om het ondergrondsbrengen van de 150kV.


DE PETITIE BLIJFT VAN TOEPASSING. 

woensdag 5 maart 2008

ONVOORZIENE KOSTENPOST VAN VELE MILJOENEN??

5 maart 2008.

GEMEENTE NEEM UW BURGERS SERIEUS.


Overzicht van vragen die de gemeenteraad (nog steeds) niet aan het college heeft gesteld.
Wij als inwoners (kiezers) willen nu eindelijk eens antwoorden op deze vragen.
Dringend verzoek aan alle frakties om de vragen nu eindelijk eens te stellen. ( bijvoorbeeld op het vragenuur van donderdag 6 maart a.s.)


1) Aannemelijkerwijze waren de gegevens van de, deels ongunstige, GGD meting van 21 februari 2007 uiterlijk begin maart 2007 aan de gemeente bekend.Er is jarenlang in de raad en in raadscommissies intensief gesproken over o.a. de gevolgen van straling van de hoogspanningslijnen in Floriande.Na veel aandringen,belooft het college pas in december 2007 de meetresultaten via het presidium aan de raadsleden ter beschikking ter stellen.
Ondanks de toezegging door het college hebben de raadsleden het GGD-rapport niet van het college ontvangen maar heeft Roodenrijs het rapport aan de raadsleden toegestuurd.
Gezien de informatieplicht van het college;

1.1) Waarom moest de raad zo aandringen op het verkrijgen van deze gegevens?
1.2) Waarom heeft het college het GGD-rapport achtergehouden?
1.3) Waarom zijn die meetgegevens niet, zoals het behoort, reeds medio maart 2007 aan de raad ter hand gesteld en aan alle inwoners bekend gemaakt?

2) Vooral in de omgeving van basisschool Het Braambos waren de meetresultaten ongunstig en werd er niet voldaan aan het beleidsadvies Van Geel dat zegt; maximaal 0,4 microtesla nu en in de toekomst.De direktie ontving op 22 maart 2007 een bericht van de GGD en besloot, zoals de heer L.van Dijk (direkteur) schriftelijk bevestigt, om de gegevens maar wat aan te passen om de ouders niet ongerust(er) te maken.Uit wat de heer van Dijk schrijft is op te maken dat de gemeente op de hoogte was van de GGD-brief aan de school en er, zonder de raad erin te kennen, kennelijk mee akkoord is gegaan dat de ongunstige meetgegevens werden aangepast.

2.1) Ervanuitgaande dat de heer van Dijk de waarheid schrijft; kan de gemeente een plausibele reden geven voor het besluit om haar medewerking te verlenen aan het door de school verstrekken van onjuiste informatie aan de ouders van haar leerlingen?


3) Op de infosessie voor raadsleden van 7 februari j.l. bagatelliseert GGD-arts Groenwold plotseling de uitslagen van haar eigen rapport en tracht ze de toehoorders ervan te overtuigen dat de gevolgtrekkingen, die zij zelf uit de metingen trok, maar “met een korrel zout genomen moeten worden.” De situatie zou niet zo ernstig zijn als zij had doen voorkomen.
Dat hoogopgeleide arts Groenwold plotseling terugkomt op haar eigen conclusies is niet alleen verbazingwekkend maar zeer ergerlijk en ondermijnt het vertrouwen in de GGD die (ook) voor de gemeente werkt.Zij stuurde namelijk dit rapport op 19 december 2007 aan Roodenrijs en stond op dat ogenblik dus nog steeds achter haar eigen conclusies.

3.1) Is arts Groenwold door de gemeente gevraagd om haar eigen rapport te bagatelliseren?

3.2) Zo ja; wat is daarvan de reden?

3.3) Zo neen; waarom deed ze dat, als hoogopgeleide, dan toch?


4) De inhoud van haar waarschuwende brief aan o.a. basisschool Het Braambos, waar een te hoge straling werd gemeten, trok de GGD-arts niet in.

4.1) Komt het door het college meewerken aan het geven van valse voorlichting aan ouders dan niet in een nog vreemder daglicht te staan?


5) Gegeven het feit dat er al te dicht op de bestaande lijnen is gebouwd en gegeven het beleidsadvies Van Geel (nu en in de toekomst maximaal 0,4 microtesla);

5.1) Wat is dan de plausibele reden van de gemeente om toch in oktober 2007 – pal onder de hoogspanningslijnen - het nieuwbouwprojekt Lisserveld te starten?


6) In de Programmabegroting 2008-2011 staat bij Programma 20-Milieu door wethouder Tuning (Milieu en Wonen) geschreven;

,,WE WILLEN VOLDOEN AAN DE GELDENDE REGELGEVING EN AMBITIES VOOR PLAATSING VAN UMTS EN HOOGSPANNINGSLEIDINGEN."

Het college geeft hiermee aan dat zij dat tot op dat ogenblik dus niet heeft gedaan.Het is een gegeven dat er geen geldende wettelijke regelgeving is aangaande het bouwen bij hoogspanningsmasten maar "slechts" een beleidsadvies sedert oktober 2005 en een voorzorgsbeginsel sedert 2002.Kennelijk is de gemeente vanaf 2008 wel met het lot van honderden van haar inwoners begaan en is de gemeente van plan om zich nu als een behoorlijk bestuurder te gaan gedragen door het volgen van het beleidsadvies.

6.1) Had dat niet wat eerder gekund? Zo neen, waarom niet?

6.2) Hoe rijmt wethouder Tuning zijn voornemen met het door hem, begin oktober j.l. slaan van de eerste paal in Lisserveld waar de hoogspanningslijnen als waslijnen gebruikt kunnen worden?

6.3) Hoe rijmt wethouder Tuning zijn voornemen met het feit dat noch hij noch de projektontwikkelaar Timpaan de aspirantkopers in Lisserveld ook maar iets verteld heeft over het hoogspanningsprobleem?

6.4) Hoe rijmt wethouder Tuning zijn voornemen met de bestaande situaties in Floriande?

6.5) Wat denkt wethouder Tuning eraan te doen om ervoor te zorgen dat de hoogspanningslijn uit de IJtochtzone en zeker uit Lisserveld verdwijnt?

7) Toch een opwaardering hoogspanningslijn.

Op het grondgebied van de gemeente loopt een bovengrondse 150kV hoogspanningsverbinding. In Floriande bevindt zich het aftakpunt Haarlemmermeer.De verbinding ten noorden van het aftakpunt is de lijn Vijfhuizen-Haarlemmermeer. De verbinding ten zuiden van het aftakpunt is de lijn Haarlemmermeer-Sassenheim (en verder naar Leiden).Deze laatste verbinding wordt op het moment alleen bij onderhoud ingezet (volgens de huidige netbeheerder).Op 28 februari 2008 ontvangt Roodenrijs de volgende informatie van netbeheerder TenneT.

Begin citaat; ,,Naar aanleiding van uw verzoek u nader te informeren over de 150 kV-verbinding Haarlemmermeer-Sassenheim berichten wij u het volgende.Op dit moment zijn de 150 kV stations Haarlemmermeer en Sassenheim niet optimaal aangesloten op het landelijk hoogspanningsnet. Om deze situatie op te lossen is benutting van de verbinding Haarlemmermeer-Sassenheim tot aan de ontwerpcapaciteit nodig. Besluitvorming hieromtrent staat in beginsel los van Randstad380 en vereist geen ruimtelijke procedures”.Einde citaat.

Lees ook het onderstaande artikel door Sjaak Smakman Haarlems Dagblad 25 februari 2008.
Begin citaat; Bij het plannen van de grootschalige woningbouw in Lisserbroek moet de gemeente er van uitgaan dat de daar al sinds jaar en dag lopende hoogspanningsleiding van 150.000 volt intensief wordt gebruikt. Wil de gemeente die leiding daarom verleggen of onder de grond brengen, dan wil netbeheerder Tennet daar best over meedenken. Maar meebetalen is daarbij niet aan de orde, zegt woordvoerder Jelle Wils.
Wils zegt dat in antwoord op een vraag van de gemeente hoe het nu precies zit met die bestaande leiding, die langs Vijfhuizen door Floriande, langs de Driemerenweg en vlak langs Lisserbroek en Lisse door de Bollenstreek richting Leiden loopt. De gemeente maakt zich zorgen over een mogelijke opwaardering, heeft het college onlangs aan de nieuwe beheerder Tennet laten weten. Tennet nam op 1 januari de leiding namelijk over van Continuon. Een flink stuk van die leiding - met name het deel tussen Floriande en Sassenheim - werd tot nu toe vooral gebruikt als noodstroomvoorziening voor Hoofddorp. De stroom komt in principe vanuit het noorden, maar kan ook uit het zuiden worden aangevoerd. Van opwaardering is geen sprake, zegt Wils, maar Tennet wil de handen vrij om de volle capaciteit te allen tijde te kunnen gebruiken.
De leiding is een obstakel bij de zogeheten gebiedsuitwerking, vooral bij Lisserbroek. Daar loopt hij dwars door het gebied waar 2000 woningen zijn gepland. Hij loopt ook vlak langs de woningen die momenteel in het Lisserveld in aanbouw zijn. Bij de planning van alle nieuwbouw - ook in het gebied tussen Floriande en de Leimuiderweg - moet de gemeente er van uitgaan dat de leiding maximaal wordt gebruikt, zegt Wils. Dat betekent dat er aan beide zijden van de leiding een flinke strook grond vrij moet blijven om de normen voor elektromagnetische straling niet te overschrijden. Hoe groot die strook precies moet zijn, is daarbij nog de vraag.
Wils benadrukt dat de bestaande leiding in principe geheel los staat van de aanleg van de nieuwe hoogspanningsleiding van 380.000 volt, waarvoor het ministerie van economische zaken zich momenteel buigt over de of die het beste door het westen of (toch) door het oosten van de polder kan gaan lopen. Komt hij door het westen, dan kan de bestaande leiding daar vrij gemakkelijk aan gehangen worden tot aan de Leimuiderweg. Gaat hij door het oosten, dan wordt het een ander verhaal, zegt Wils. De bestaande leiding ook kan daar in gehangen worden, maar er komt dan ook een flink stuk bij. De (meer)kosten komen dan wat Tennet betreft voor rekening van de gemeente.
Hoe dan ook moet er een 150.000 voltleiding bij Lisserbroek de Ringvaart over richting de Bollenstreek. De bestaande leiding kan daarvoor worden omgelegd of onder de grond gebracht, maar ook daarvoor moet de gemeente dan maar over de brug komen. De gemeente Landsmeer besloot eerder deze maand om zo'n omleiding te betalen om woningbouw mogelijk te maken, de gemeente Almere gaat rekenen of het betaalbaar is om een hoogspanningsleiding dwars door de stad straks buitenom te laten lopen.
Die rekensom zal ook de gemeente Haarlemmermeer moeten maken, zegt Wils, als ze iets wil veranderen. ,,We willen overal over meedenken, maar we hebben een prima functionerende leiding en wat ons betreft blijft die ook gewoon staan en die we willen kunnen gebruiken waarvoor hij is gemaakt. Dat is ons uitgangspunt.'' Einde citaat.

7.1) Is hier, dankzij het niet toepassen van het voorzorgsprincipe, een niet ingecalculeerde kostenpost te verwachten van vele miljoenen?

7.2) Hoe kan het zijn dat nieuwe bewoners nooit en te nimmer door de gemeente en/of de projektontwikkelaar zijn gewaarschuwd voor de gevolgen van het wonen naast hoogspanningslijnen c.q. voor het risico dat de bestaande lijn zou kunnen worden opgewaardeerd en/of volledig gebruikt zou kunnen gaan worden?

7.3) De toekomstige inwoners van Lisserveld hebben hun woning via een loterij op de Olmenhorst gekregen. Dat ze er een stralingsprobleem gratis bijkregen is verzwegen!!
Acht het college deze gang van zaken acceptabel?
Zo neen; Hoe denkt het college deze mensen zonodig te helpen?