Respekt voor Raad en College.

Zoals al weergegeven gaat de bijkomende 380kV verbinding langs het oosten van Hoofddorp passeren. Dit mede dankzij de vasthoudendheid van Raad en College en de inzet van hun politieke vrienden in Den Haag. Mijn dank voor uw vasthoudendheid.

De bijkomende 380kV verbinding zal weliswaar langs het oosten van Hoofddorp passeren maar de bestaande 150kV lijn zal mede om die reden blijven waar deze momenteel loopt.
Veel te dicht langs scholen, woningen etc. in Floriande en Lisserbroek.
Deze verbinding gaat bovendien op volle capaciteit draaien en de straling zal ruim boven de norm uitkomen.

Volgens mededelingen van EZ en VROM zal de bestaande en blijvende 150kV lijn worden gesaneerd in overleg met de Regionale overheden en TenneT.
Wat gaat onze  Gemeente doen en waarom geeft de gemeente niet alvast een "gezondheidsgarantie" aan duizenden van haar inwoners? Stel ons aub gerust.

Raad en College hebben wat de bouw langs de 150kV betreft grote fouten gemaakt, en ik hoop dat zij nu net zo vasthoudend zullen zijn als het gaat om de verwijdering c.q. om de verplaatsing c.q. om het ondergrondsbrengen van de 150kV.


DE PETITIE BLIJFT VAN TOEPASSING. 

woensdag 27 februari 2008

ONDERGRONDS KOMT DICHTERBIJ MITS TIJDIG AKTIE.

01-02-2008 Persbericht Ministerie van VROM (letterlijke weergave).

De ministerraad heeft op voorstel van minister Van der Hoeven van Economische Zaken en minister Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ingestemd met het derde Structuurschema Elektriciteitsvoorziening (SEV III). Dit is een planologische kernbeslissing (pkb) waarin ruimte wordt gereserveerd voor grootschalige productie en transport van elektriciteit. Het SEV III is aangekondigd in de Nota Ruimte en betreft een algehele herziening van het structuurschema uit 1994.

Om aan de groeiende vraag naar elektriciteit te kunnen voldoen zijn in deze pkb deel 1 (kabinetsvoornemen) 23 vestigingsplaatsen opgenomen (waarvan zeven nieuw ten opzichte van het structuurschema uit 1994) en 38 hoogspanningslijnen (waarvan zestien nieuwe). In het SEV III zijn ook de vijf locaties opgenomen waarvoor het waarborgingsbeleid kernenergie vooralsnog blijft gehandhaafd. Het gaat hier om de locaties Moerdijk, Westelijke Noordoostpolderdijk, Maasvlakte, Eems en Borssele. Voor de locaties Moerdijk en Westelijke Noordoostpolderdijk constateert het kabinet aan de hand van de uitkomsten van het in het kader van het SEV III verrichte globale onderzoek dat deze slecht scoren. Dit is voor het kabinet aanleiding om aan de hand van heldere criteria de vijf locaties te toetsen op hun geschiktheid. Op basis van de uitkomst hiervan volgt in de pkb deel 3 definitieve besluitvorming over het handhaven of laten vallen van waarborgingslocaties.

Ten aanzien van de reservering voor hoogspanningsverbindingen zal in beginsel vanaf het in werking treden van SEV III het totaal aantal kilometers bovengrondse hoogspanningsverbindingen vanaf 110 kiloVolt niet toenemen. Hierover zullen afspraken worden gemaakt met de landelijke netbeheerder TenneT.

Het SEV III is urgent omdat voorkomen moet worden dat de elektriciteitsvoorziening in Nederland (inclusief de verbindingen met het buitenland) in gevaar komt. Inmiddels heeft een aantal producenten concreet uitgewerkte plannen voor nieuwe elektriciteitscentrales. TenneT moet tijdig zorgen voor voldoende transportcapaciteit.

Ten behoeve van de pkb deel 1 zijn een aantal onderzoeken uitgevoerd. Deze zullen samen met het SEV III binnenkort ter inzage worden gelegd. Er is dan een inspraakperiode van twaalf weken. Op basis van de inspraak en het bestuurlijk overleg (samengevat als pkb deel 2) kan de pkb dan worden aangepast. De aangepaste pkb zal als definitief kabinetsstandpunt (pkb deel 3) naar verwachting rond de zomer van 2008 aan de Tweede Kamer worden aangeboden.

Persbericht TenneT 6-02-2008 als reaktie op persbericht VROM.

Begin citaat;
TenneT vindt dat er een duidelijke keuze is gemaakt zodat op basis hiervan nieuwe projecten kunnen worden gerealiseerd. "Maatschappelijk gezien is het een goede oplossing, waarbij er evenwicht is tussen kosten, omgeving en de leveringszekerheid.
Nieuwe 380 kV-verbindingen kunnen bovengronds worden aangelegd, als er op andere locaties dezelfde afstand hoogspanning ondergronds wordt gebracht. Daarmee neemt het aantal kilometers niet toe, maar wordt er een ondergrondse kabel gebruikt daar waar het relevant en efficiënt is, zoals dichtbij bebouwing. Hierbij geldt dat het makkelijker en goedkoper is om verbindingen van 110 of 150 kV ondergronds aan te leggen", aldus TenneT-directeur Mel Kroon. Einde citaat.



Verandering regeringsbeleid.

Het uitgangspunt in SEV II ‘in beginsel bovengronds aanleggen’ wordt in SEV III door de regering dus losgelaten en is veranderd in het uitgangspunt ‘bovengronds indien elders ondergrondse compensatie’


Is het nieuwe SEV III ook van toepassing op het Randstad 380 projekt?

Naar mijn mening is hier een volmondig ja op zijn plaats.

Ik baseer me daarbij op de brief van 21 november 2005 die de toenmalig verantwoordelijke ministers Brinkhorst (EZ) en Dekker (VROM) aan de Eerste- en Tweede Kamer stuurden.
Briefreferentie: Q&I/REB/CGB – 5711898.b09.
Onderwerp: Herziening Structuurschema Elektriciteitsvoorziening.

Onder de kop ‘Gescheiden procedures’ in de brief staat letterlijk geschreven;

Begin citaat; Omdat de algehele herziening van het SEV II, resulterend in een SEV III, en de partiële herziening van het SEV II voor opname van de Randstad 380 kV verbinding omstreeks dezelfde periode starten, kan de vraag gesteld worden of er niet volstaan kan worden met één geïntegreerde procedure. Hiervoor heeft het kabinet niet gekozen omdat:

a) het ongewenst is dat vertraging bij de algehele herziening automatisch tot vertraging van de besluitvorming over de Randstad 380 kV leidt. De 380 kV verbinding is urgent. Het omgekeerde is eveneens ongewenst: zoals al uiteengezet is, is ook de algehele herziening urgent. Onnodige vertragingen als gevolg van koppeling van procedures moeten dan ook voorkomen worden.

b) de aard van de twee projecten verschillend is. De algehele herziening van het SEV betreft een veel groter scala van onderwerpen dan de Randstad 380 kV-verbinding. Bij de Randstad 380 kV verbinding gaat het om een concreet project waarbij verschillende tracés worden vergeleken en de SMB een grotere mate van detail zal laten zien dan de SMB voor de algehele herziening waarbij nog geen sprake is van concrete projecten en die daardoor een globaler karakter heeft.

Het kabinet heeft besloten het huidige SEV II voor de Randstad 380 kV nog één maal partieel te herzien en een en ander te zijner tijd te incorporeren in het SEV III.
Einde citaat.


Mijn conclusie.

Naar mijn mening is dit toenmalige besluit van het kabinet duidelijk en helder en laat het geen enkele ruimte voor discussie.


Wat betekent dat in de praktijk?

Ø Dat – zoals ik reeds maanden geleden heb voorgesteld - de betrokken gemeenten en de beide provincies een gezamenlijke vuist dienen te maken richting kabinet en dat op de meest korte termijn.

Ø Dat er een gezamenlijke inventarisatie moet worden gemaakt. Waar bovengronds? En op basis daarvan, waar als compensatie ondergronds? P.e. de zuidring bovengronds, dan “onze” noordring geheel of deels ondergronds.

Ø Dat nader aan te stellen afgevaardigden van bovengenoemde partijen, na een inventarisatie, met TenneT zouden moeten gaan praten. Het planschema van de noordring laat nog voldoende tijd mits er onmiddellijke aktie wordt genomen.

Nota;

Indien we enkel en alleen naar de situatie in Haarlemmermeer kijken, dan zou een bovengrondse oostelijke 380kV passage dienen te betekenen dat de bestaande – nader op te waarderen – 150kV lijn in elk geval in het westen ondergronds gebracht kan worden op kosten en voor rekening van TenneT.
Om technische redenen is het naar het oosten verleggen van de bestaande 150kV lijn niet aannemelijk c.q. uit te sluiten.