Respekt voor Raad en College.

Zoals al weergegeven gaat de bijkomende 380kV verbinding langs het oosten van Hoofddorp passeren. Dit mede dankzij de vasthoudendheid van Raad en College en de inzet van hun politieke vrienden in Den Haag. Mijn dank voor uw vasthoudendheid.

De bijkomende 380kV verbinding zal weliswaar langs het oosten van Hoofddorp passeren maar de bestaande 150kV lijn zal mede om die reden blijven waar deze momenteel loopt.
Veel te dicht langs scholen, woningen etc. in Floriande en Lisserbroek.
Deze verbinding gaat bovendien op volle capaciteit draaien en de straling zal ruim boven de norm uitkomen.

Volgens mededelingen van EZ en VROM zal de bestaande en blijvende 150kV lijn worden gesaneerd in overleg met de Regionale overheden en TenneT.
Wat gaat onze  Gemeente doen en waarom geeft de gemeente niet alvast een "gezondheidsgarantie" aan duizenden van haar inwoners? Stel ons aub gerust.

Raad en College hebben wat de bouw langs de 150kV betreft grote fouten gemaakt, en ik hoop dat zij nu net zo vasthoudend zullen zijn als het gaat om de verwijdering c.q. om de verplaatsing c.q. om het ondergrondsbrengen van de 150kV.


DE PETITIE BLIJFT VAN TOEPASSING. 

woensdag 3 oktober 2007

Onder de grond ermee. Feiten. Deel 4.

STATEMENT.

Indien de verbinding van 61km tussen Beverwijk en Zoetermeer geheel of grotendeels ondergronds wordt aangelegd met het HVDC Light systeem (gelijkstroom)zullen de kosten niet veel hoger behoeven te zijn.


Kostenvergelijk bovengrondse hoogspanningsleiding – Ondergrondse transmissie.

De nieuwe HVDC technologie beschikt over, zoals reeds geschreven, een aantal unieke eigenschappen. Dat geldt in het bijzonder voor verhoogde betrouwbaarheid van het netwerk. Voordat een strikte kostenvergelijking uitgevoerd wordt, is het zinvol om een evaluatie van de omstandigheden te maken. Indien er moeilijkheden zijn om toestemming voor aanleg van een bovengrondse hoogspanningsverbinding te verkrijgen dan is dit punt alleen al reden genoeg om voor HVDC Light® te kiezen.
De factoren 5-15 keer de prijs van bovengronds waarmee nog steeds wordt gestrooid zijn volledig achterhaald.

Daarnaast moeten andere factoren in aanmerking genomen worden, zoals:
• Aanvullende investeringen in het geval van een bovengrondse verbinding voor apparatuur om spanning en reactief vermogen te beheersen
• Verliezen (in beide gevallen)
• Kosten voor acceptatie van de bovengrondse verbinding
• Kosten voor vertraging veroorzaakt door de aanvaardingsfase en de constructietijd
• Vergrote transmissiecapaciteit in het bestaande netwerk (bij keuze HVDC)
• Waardevermindering onroerende goederen

Onder de grond ermee. Feiten. Deel 3.



Veiligheid.
Bij hoogspanningslijnen is er een gevaar voor elektrocutie door aanraking door bijvoorbeeld hoogwerkers, bootmasten, vishengels, vliegers of door brandsblusaktiviteiten. Niet alleen aanraking met hoogspanningslijnen kan dodelijk zijn, dicht in de buurt ervan komen kan al te veel zijn, de stroom kan dan overslaan. Om die reden is het in de directe nabijheid van hoogspanningslijnen niet toegestaan branden te blussen zolang er nog spanning op staat. Ook is er een gevaar van neervallende lijnen bijvoorbeeld als gevolg van ijsafzetting en storm wat valschade en elektrocutie tot gevolg kan hebben. Bij een ondergrondse verbinding treden deze verschijnselen niet op.

Elektrische verliezen.
Als een ondergrondse HVDC Light® verbinding binnen een wisselspannings hoogspanningsnetwerk toegepast wordt dan kan het netwerk optimaler benut worden zodat er lagere elektrische verliezen optreden. De verliezen in de HVDC-verbinding zijn equivalent met de vermindering van het verlies in het wisselspanningsdeel van het netwerk. D.w.z. de HVDC verbinding kan gezien worden als een verbinding “zonder verliezen”.
De gunstigere exploitatie van een netwerk met wisselspannings- en HVDC-verbindingen wordt veroorzaakt door twee aspecten: de spanning in het wisselspanningsdeel van het netwerk mag gemiddeld op een hoger nivo bedreven worden dan voorheen (want is beter onder controle) en er is sprake van een verlaging van reactieve verliezen.

Ter illustratie: bij een 350 MW verbinding (50% benutting) zijn er geen HVDC verliezen terwijl de verliezen in een wisselspanningsverbinding 5% bedragen. Dit betekent dat het energiebedrijf ieder jaar 76.650 MWh meer energie kan verkopen met een HVDC-verbinding.

De totale verliezen kunnen vertaald worden in een uitstoot van 45.990 ton CO2 per jaar.

Onder de grond ermee. Feiten. Deel 2



Er zijn verschillende redenen waarom ondergrondse hoogspanningsverbindingen beter aan hedendaagse milieu-eisen kunnen voldoen dan bovengrondse verbindingen.

Ruimtebeslag.
Voor een HVDC-kabel is belangrijk minder ruimte nodig dan voor een bovengrondse hoogspanningsverbinding. Voor een 380 kV bovengrondse hoogspanningsverbinding is een strook met een breedte van minimaal 60 meter nodig. Binnen deze strook mogen zich geen hoge bomen of bouwwerken bevinden. Voor een ondergrondse HVDC-verbinding is slechts een 4 meter breed aanlegpad noodzakelijk. Voor een bovengrondse verbinding met een lengte van 100 km is een grondoppervlakte van 600 hectare (1 hectare = 10.000 m2) nodig. Voor een HVDC-verbinding is slechts 40 hectare nodig. Dat is minder dan 6% dan het ruimtebeslag van een vergelijkbare hoogspanningsverbinding!

Ter plekke van woningen is voor een 380 kV bovengrondse hoogspanningsverbinding een bredere strook noodzakelijk om te kunnen voldoen aan het veiligheidsniveau van 0,4uT aan voor 50 Hz magnetische velden van hoogspanningsleidingen. De breedte bedraagt circa 300 meter bij conventionele hoogspanningslijnen.

Waarneembaar geluid.
De geluidsproductie van een bovengrondse hoogspanningsverbinding – die het grootst is bij vochtige weersomstandigheden – beperkt eveneens de mogelijkheid om dicht bij een hoogspanningsverbinding te bouwen. De breedte van deze geluidscorridor hangt af van plaatselijke verordeningen en van het ontwerp van de hoogspanningsverbinding. Bezwaarschriften kunnen de aanleg van een bovengrondse verbinding soms knap lastig maken. Bij een ondergrondse verbinding is er van een geluidsprobleem absoluut geen sprake.

EMV.
Magnetische en elektrische velden kunnen ook beperkingen voor het ruimtegebruik nabij een bovengrondse hoogspanningsleiding tot gevolg hebben. In diverse landen voert men een voorzichtig en terughoudend beleid ten aanzien van magnetische velden. Zowel het Nederlandse ministerie van Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer als het Swedish National Electrical Safety bevelen beide een veiligheidsniveau van 0,4uT aan voor 50 Hz magnetische velden van hoogspanningsleidingen. Dit veiligheidsniveau komt overeen met de veldsterkte die vandaag de dag in een stedelijke omgeving gebruikelijk is.
In tegenstelling tot een wisselspanningsverbinding is een gelijkspanningsverbinding statisch (geen straling). Voor een gelijkspanningsverbinding hoeft geen “EMV-corridor” vrijgehouden te worden. Het veld boven de ingegraven ondergrondse kabel is beduidend kleiner dan het natuurlijke magnetische veld van de aarde.

Onder de grond ermee. Feiten. Deel 1



Licht en onzichtbaar

Ondergrondse energietransmissie met HVDC Light®

Bovengrondse hoogspanningslijnen waren gedurende lange tijd het aangewezen middel voor het transport van elektrische energie over grote afstanden. Door de hoge kosten en de ongunstige eigenschappen vormden ondergrondse kabelverbindingen geen acceptabel alternatief.

De eigenschappen van HVDC Light® zorgen op dit terrein voor een revolutionaire omslag. In tegenstelling tot wisselspanning maakt het geheel andere gedrag van gelijkspanning dat HVDC Light® bij uitstek geschikt is voor een ondergrondse hoogspanningsverbinding.

Voorheen vormden de hoge kosten voor het ingraven van ondergrondse kabels een belangrijk bezwaar. De combinatie van grotere zorg voor onze leefomgeving en de invloed van bovengrondse hoogspanningsverbindingen in combinatie met nieuwe kostenbesparende technologie voor het aanleggen van ondergrondse verbindingen hebben voor een omslag in de waardering gezorgd. Ondergrondse verbindingen zijn nu aantrekkelijker dan ooit tevoren!

Meer dan een eeuw lang waren elektrische transportnetten op bovengrondse hoogspanningslijnen gebaseerd. De belangrijkste reden voor deze voorkeur zijn de hoge kosten van een ondergrondse verbinding met dezefde capaciteit.

In recente studies is aangegeven dat de kosten voor een ondergrondse verbinding een factor 5-15 hoger zijn dan voor een vergelijkbare bovengrondse verbinding. Toch zijn deze gegevens al weer achterhaald. Er zijn twee belangrijke oorzaken waarom de stelling niet meer actueel is:

• Tegemoetkoming aan strengere hedendaagse mileu-eisen leidt tot een kostenverhoging en tot een langere projecterings- en constructietijd van een bovengrondse hoogspanningsverbinding.
• Door recente technologische ontwikkelingen kunnen ondergrondse verbindingen tegen aanzienlijk lagere kosten dan voorheen gerealiseerd worden.