Respekt voor Raad en College.

Zoals al weergegeven gaat de bijkomende 380kV verbinding langs het oosten van Hoofddorp passeren. Dit mede dankzij de vasthoudendheid van Raad en College en de inzet van hun politieke vrienden in Den Haag. Mijn dank voor uw vasthoudendheid.

De bijkomende 380kV verbinding zal weliswaar langs het oosten van Hoofddorp passeren maar de bestaande 150kV lijn zal mede om die reden blijven waar deze momenteel loopt.
Veel te dicht langs scholen, woningen etc. in Floriande en Lisserbroek.
Deze verbinding gaat bovendien op volle capaciteit draaien en de straling zal ruim boven de norm uitkomen.

Volgens mededelingen van EZ en VROM zal de bestaande en blijvende 150kV lijn worden gesaneerd in overleg met de Regionale overheden en TenneT.
Wat gaat onze  Gemeente doen en waarom geeft de gemeente niet alvast een "gezondheidsgarantie" aan duizenden van haar inwoners? Stel ons aub gerust.

Raad en College hebben wat de bouw langs de 150kV betreft grote fouten gemaakt, en ik hoop dat zij nu net zo vasthoudend zullen zijn als het gaat om de verwijdering c.q. om de verplaatsing c.q. om het ondergrondsbrengen van de 150kV.


DE PETITIE BLIJFT VAN TOEPASSING. 

woensdag 17 september 2008

Tennet presenteert Schadegids Randstad 380kV

TenneT presenteert Schadegids Randstad380kV

WAT INDIEN UW WONING MINDER WAARD WORDT?
WAT INDIEN UW WONING BINNEN DE 0.4 ZONE KOMT TE LIGGEN?


15-09-2008
In de vandaag verschenen Schadegids Randstad 380kV heeft TenneT het schadebeleid van TenneT voor de nieuwe hoogspanningsverbinding door de Randstad bekend gemaakt. In deze gids wordt uitgebreid aangegeven hoe TenneT met schades en vergoedingen omgaat bij de aanleg van de nieuwe hoogspanningsverbinding. Over het beleid is overeenstemming bereikt met de belangenorganisatie LTO Nederland. Ook is er rekening gehouden met het magneetveldenbeleidsadvies van het ministerie van VROM van oktober 2005.

Bij de aanleg en instandhouding van de nieuwe 380 kV hoogspanningslijn, kan op verschillende manieren schade ontstaan. Over het vergoeden van deze schade dienen degelijke afspraken gemaakt te worden met de betrokken eigenaren en gebruikers in de omgeving. De gids onderscheidt de volgende mogelijke schadeoorzaken: de vestiging van een zakelijk recht ten behoeve van de aanleg en instandhouding van de hoogspanningsverbinding, de verwerving van een object, de uitvoeringswerkzaamheden en planschade.

Het Ministerie van Economische Zaken (EZ) gaat over de afhandeling van planschade die kan ontstaan door het vaststellen van een ruimtelijk plan dat de aanleg van de verbinding mogelijk maakt. TenneT is verantwoordelijk voor de afhandeling van de overige genoemde schadeoorzaken. TenneT heeft voor de inhoudelijke samenstelling een beroep gedaan op een aantal deskundigen met ruime ervaring ten aanzien van de schadebehandeling van grote infrastructuurprojecten zoals de HSL-Zuid, de Betuweroute en Schiphol. Hiermee wordt gewaarborgd dat het beleid inhoudelijk aansluit bij wat tegenwoordig in onze samenleving gebruikelijk is.

Magneetveldenbeleid
De nieuwe hoogspanningsverbinding Randstad 380kV is het eerste grote project van TenneT waarop het voorzorgbeginsel voor magneetvelden van het ministerie van VROM van toepassing is. Bij het ontwerp van de verbinding is hier al mee rekening gehouden door het ontwikkelen van een zogenaamde magneetveldarme mast en bij de tracering. Daar bovenop is TenneT -aldus de schadegids - bereid een passende aanbieding te doen bij magneetveldgevoelige objecten die in de 0,4 microteslazone komen te liggen. Aankoop van woningen kan daarbij aan de orde zijn.

Afstemming met LTO Nederland
De gids is bestemd voor alle betrokkenen (eigenaren/gebruikers/adviseurs) van locaties in de directe nabijheid van de geplande hoogspanningsleidingen Randstad380kV. In de schadegids is te lezen welke benadeelden worden onderscheiden, op welke soorten vergoedingen zij kunnen rekenen, op welke wijze de vergoedingen worden bepaald, wie voor de afhandeling van de vergoedingen verantwoordelijk is en welke procedures daarbij worden gehanteerd. Aangezien LTO Nederland veel belanghebbenden in de regio heeft, is de inhoud in nauwe samenwerking met deze belangenorganisatie samengesteld.


VOOR DE KOMPLETE SCHADEGIDS KLIKT U AAN DE RECHTERZIJDE.