Respekt voor Raad en College.

Zoals al weergegeven gaat de bijkomende 380kV verbinding langs het oosten van Hoofddorp passeren. Dit mede dankzij de vasthoudendheid van Raad en College en de inzet van hun politieke vrienden in Den Haag. Mijn dank voor uw vasthoudendheid.

De bijkomende 380kV verbinding zal weliswaar langs het oosten van Hoofddorp passeren maar de bestaande 150kV lijn zal mede om die reden blijven waar deze momenteel loopt.
Veel te dicht langs scholen, woningen etc. in Floriande en Lisserbroek.
Deze verbinding gaat bovendien op volle capaciteit draaien en de straling zal ruim boven de norm uitkomen.

Volgens mededelingen van EZ en VROM zal de bestaande en blijvende 150kV lijn worden gesaneerd in overleg met de Regionale overheden en TenneT.
Wat gaat onze  Gemeente doen en waarom geeft de gemeente niet alvast een "gezondheidsgarantie" aan duizenden van haar inwoners? Stel ons aub gerust.

Raad en College hebben wat de bouw langs de 150kV betreft grote fouten gemaakt, en ik hoop dat zij nu net zo vasthoudend zullen zijn als het gaat om de verwijdering c.q. om de verplaatsing c.q. om het ondergrondsbrengen van de 150kV.


DE PETITIE BLIJFT VAN TOEPASSING. 

zaterdag 20 september 2008

Mijn reaktie op de gemeentelijke keuze en mijn advies.

Aantekeningen Roodenrijs bij persbericht gemeente.


B&W Haarlemmermeer hebben nu gekozen voor het streven naar een oostelijke passage van de nieuwe en bijkomende 380.000 Volt hoogspanningsverbinding en naar het ondergronds brengen van de bestaande 150.000 Volt hoogspanningsverbinding die door het westen loopt.
(o.a. door Floriande en Lisserbroek)
B&W begrijpt nu dus eindelijk, na ca. 10 maanden waarschuwen van mijn kant, dat de bestaande westelijke verbinding niet verplaatst kan worden naar het oosten.

Conclusie
Als ik dat al bijna een jaar weet, dan is het toch redelijkerwijze logisch om aan te nemen dat de gemeente dat ook had kunnen en moeten weten.
Het in oktober 2007 inschakelen van een lobbybureau en het maken van een alternatief plan – de 150kV en de 380kV samen langs het oosten van Hoofddorp- door ingenieursbureau Oranjewoud hebben ons € 75.000 euro gekost.
Geld dat weggegooid is c.q. veel beter gebruikt had kunnen worden.


Nota
 In Floriande en in Lisserbroek zijn, tegen alle geldende beleidsregels in (Van Geel 2005), in volledige tegenspraak met een acceptabel risicomanagement en met totale verwaarlozing van het voorzorgsprincipe (2002), woningen, scholen en kinderdagverblijven veel te dicht op de bestaande 150kV hoogspanningslijn gebouwd. (ik noem dat; “het foutieve bouwen”)
 De volledige 150.000 volt lijn zal op termijn op maximale capaciteit gaan draaien. De lijn Vijfhuizen-Aftakpunt Floriande doet dat al. De lijn Aftakpunt Floriande-Lisserbroek-Sassenheim-Leiden zal binnenkort volgen.
 De bouw in Lisserbroek (Lisserveld) is pas in oktober 2007 aangevangen. Ergo; 5 jaar na de Van Geel regelgeving !!
 De Van Geel beleidsregel zegt expliciet dat gemeenten ook rekening dienen te houden met de toekomst.
 Ik heb er vele malen op gewezen dat de bestaande 150 kV lijn moet blijven waar hij is.
 Ook de verantwoordelijke minister heeft dat vanaf november 2007 meermaals gezegd.


Mijn opmerkingen;

I. De gemeente is volledig verantwoordelijk voor het foutieve bouwen en dus ook voor de kosten van verplaatsing en/of het ondergronds brengen van de 150kV lijn. Het is niet aannemelijk dat netbeheerder TenneT voor deze kosten zal willen opdraaien. Het zal eenieder dus duidelijk zijn dat de gemeente een uitweg zoekt om vele miljoenen te besparen c.q. op anderen af te wentelen.

II. Waarom blijft de gemeente, tegen beter weten in, toch proberen om in elk geval dan maar de nieuwe bijkomende 380kV verbinding oostelijk langs Hoofddorp te laten lopen? Omdat men denkt dat het Rijk (TenneT) dan de 150kV in het westen ondergronds zal brengen en bovendien de kosten van het ondergronds brengen voor haar rekening zal nemen. Het foutieve bouwen en het debacle Boseilanden heeft dan geen grote nadelige financiële konsekwenties voor de gemeente (voor u en mij dus).

III. Waarom denkt de gemeente dat het Rijk (TenneT) de kosten voor haar rekening zal nemen? Omdat minister van der Hoeven in een overleg met de Vaste Commissie Economische Zaken op 24 juni 2008 de leden toegezegd heeft dat zij een compensatiebeginsel zou willen toepassen. Een beginsel dat pas in de toekomst zou gaan gelden en dat nog niet van toepassing is op het Randstad 380kV projekt.

IV. Wat houdt het compensatiebeginsel in? Vanaf SEV III (het Randstadprojekt valt onder SEVII) is ervoor gekozen om het totaal aantal kilometers bovengrondse hoogspanningslijn vanaf 110kV te “bevriezen”. Nieuwe 380kV verbindingen kunnen bovengronds worden gerealiseerd als op andere locaties dezelfde lengte hoogspanning wordt verplaatst, gecombineerd of ondergronds gebracht. Daarmee neemt het totaal aantal bovengrondse kilometers niet toe, en wordt de ondergrondse kabel ingezet waar het relevant en efficiënt is. Zo en niet anders is het beleidskader van SEV III. Overigens heeft dit compensatiebeginsel nog geen wettelijke verankering voorzover het gaat om het Randstad 380kV projekt.

V. Wat is de gedachtengang van de gemeente? De gemeente gaat er, m.i. ten onrechte, vanuit, dat indien er oostelijk van Hoofddorp een nieuwe bovengrondse 380kV verbinding wordt aangelegd, er dan een gelijk aantal kilometers van de bestaande 150kV verbinding in het westen ondergronds zal worden gebracht en dat op kosten van het Rijk (TenneT). Zo denkt de gemeente zich miljoenen te kunnen besparen.

VI. Wat is er fout c.q. kortzichtig aan deze gedachtengang? De ministers Van der Hoeven (EZ) en Cramer (VROM) hebben al aangegeven in de recente “ PKB Randstad 380kV Verbinding H’meer Oost” en in het bijbehorende Milieueffectrapport dat een geheel bovengrondse verbinding ten oosten van Hoofddorp niet realistisch is. Er zal dus geen bovengrondse verbinding komen en dus ook geen ondergrondse compensatie in het westen. De ministers schrijven dat uit de (pre-) adviezen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat van de Luchtverkeersleiding Nederland blijkt dat (i.v.m. Schiphol) van de totaal 14 km verbinding langs het oosten er maar liefst 9 km ondergronds moet worden aangelegd. 5km zou dan nog bovengronds aangelegd moeten worden. Gesteld dat, tegen alle realiteit in, het Rijk toch besluit voor de oostelijke passage, dan zou er van de 150kV verbinding in het westen 5km ondergronds worden gebracht. Iedereen weet dat 5km bij lange na niet voldoende is.

VII. De aanleg van deze oostelijke 9km ondergronds stuit echter op zoveel technische problemen en kost zo verschrikkelijk veel geld en tijd (die er niet is) dat een passage van de 380kV langs het oosten van Hoofddorp, zeker in deze tijden van besparing, beslist niet zal worden uitgevoerd. Er zijn bovendien nog diverse andere redenen om niet voor de oostelijke passage te kiezen. Misschien kom ik daar nog op terug.


VIII. Mijn al vele malen gegeven advies. Accepteer de bovengrondse “westelijke” keuze van het kabinet. Het Rijk (TenneT) heeft al lang gekozen voor een combinatie 150/380 op één mast. Een nieuw type dat voor een aanzienlijk smallere stralingszone zorgt. (zie afbeelding op mijn weblog). Het in november 2007 alsnog opnemen van de gemeentelijke oostelijke variant was niet meer dan een politiek doekje voor het bloeden. Het gaf de minister en TenneT namelijk de kans om gewoon door te stomen. Bedenk bovendien dat de ontwikkeling door TenneT van de nieuwe mast (Wintrack) tientallen miljoenen heeft gekost. Die moeten door toepassing terugverdiend worden.


IX. Waarom dient u de bovengrondse keuze van het Kabinet te accepteren?


A. Omdat u nu nog in overleg met TenneT de exacte westelijke route kunt bepalen.
B. Omdat de bestaande 150kV geheel uit Floriande, waar u foutief heeft laten bouwen, op Rijks kosten zal verdwijnen.
C. Omdat u kunt proberen om, in overleg met TenneT, de 150kV ook uit Lisserbroek, waar u ook foutief gebouwd heeft, te laten verdwijnen c.q. om te leiden. En dat op Rijks kosten.
D. Omdat u nu nog de kans heeft om uw inwoners vele miljoenen te besparen. Vele miljoenen die eventueel opgebracht moeten worden dankzij uw foutieve bouwen.
E. Het enige probleem is het debacle projekt Boseilanden. De gecombineerde verbinding zal over dit gebied lopen. Er was al nauwelijks iets verkocht en bovendien ligt alles stil vanwege de recente uitspraak van de Raad van State. Maak een nieuw bestemmingsplan met integratie van de hoogspanningsverbinding en vraag het Rijk (TenneT) om financiële compensatie. Ook dat bespaart u vele miljoenen. Zoals u weet heeft de Provincie u reeds medegedeeld niets aan dit debacle te willen bijdragen.