Respekt voor Raad en College.

Zoals al weergegeven gaat de bijkomende 380kV verbinding langs het oosten van Hoofddorp passeren. Dit mede dankzij de vasthoudendheid van Raad en College en de inzet van hun politieke vrienden in Den Haag. Mijn dank voor uw vasthoudendheid.

De bijkomende 380kV verbinding zal weliswaar langs het oosten van Hoofddorp passeren maar de bestaande 150kV lijn zal mede om die reden blijven waar deze momenteel loopt.
Veel te dicht langs scholen, woningen etc. in Floriande en Lisserbroek.
Deze verbinding gaat bovendien op volle capaciteit draaien en de straling zal ruim boven de norm uitkomen.

Volgens mededelingen van EZ en VROM zal de bestaande en blijvende 150kV lijn worden gesaneerd in overleg met de Regionale overheden en TenneT.
Wat gaat onze  Gemeente doen en waarom geeft de gemeente niet alvast een "gezondheidsgarantie" aan duizenden van haar inwoners? Stel ons aub gerust.

Raad en College hebben wat de bouw langs de 150kV betreft grote fouten gemaakt, en ik hoop dat zij nu net zo vasthoudend zullen zijn als het gaat om de verwijdering c.q. om de verplaatsing c.q. om het ondergrondsbrengen van de 150kV.


DE PETITIE BLIJFT VAN TOEPASSING. 

woensdag 5 december 2007

Wat betekent de oostelijke variant? Vragen aan het College.

Aan: Alle Gemeenteraadsleden.
Van: Guus Roodenrijs
Dat: Woensdag 5 december 2007.

Laatste nieuws

Op 30 november j.l. heeft minister van der Hoeven een brief aan de Vaste Commissie EZ gestuurd waarin zij zegt dat zij alsnog bereid is om de alternatieve oostelijke routevariant van Haarlemmermeer in de pkb op te nemen.
Een kopie van de brief heb ik u al toegestuurd.
Heeft u de brief nog niet dan stuur ik u de brief op aanvraag graag toe.

Zij geeft daarbij uitdrukkelijk aan dat het opnemen van deze variant in de pkb niet automatisch betekent dat uiteindelijk ook voor een tracé zal worden gekozen dat in dit zoekgebied ligt.

De keuze voor het definitieve tracé, zo schrijft de minister, wordt gemaakt in de vervolgbesluitvorming, als alle relevante gegevens in beeld gebracht zijn en daarmee een integrale afweging mogelijk is tussen westelijke en oostelijke alternatieven.

De minister vraagt de Vaste Commissie om met spoed over de huidige pkb te stemmen en haar daardoor toestemming te geven om met de procedure verder te gaan.
Op 4 december j.l. is er gestemd en is de vraag van de minister positief beantwoord.
De minister komt Haarlemmermeer dus voorlopig tegemoet omdat zij (lees TenneT) ontzettend veel haast heeft en er gestart moet worden met de Zuidring.

Wat we ons dienen te realiseren;

1)De minister (lees TenneT) heeft dit voorstel gedaan om tijd te sparen omdat er met grote dringendheid gestart dient te worden met de aanleg van de Zuidring.
2)De minister kent alle relevante gegevens en gevolgen nog niet van het gemeentelijke alternatief.
3)Zou zij alle relevante gegevens nu hebben gekend, dan is de kans niet groot dat de minister het gemeentelijke alternatief alsnog zou hebben opgenomen.
4)De minister wijst er danook nadrukkelijk op dat opname in de pkb in feite nog niets betekent.


Wat zijn o.a. belangrijke relevante punten? ( zie daartoe het gemeentelijke rapport Oranjewoud);

a)Op blz 12 derde alinea wordt geschreven; ,, Realisering van de nieuwe verbinding in de Oostflank biedt de mogelijkheid tot bundeling van de bestaande 150kV verbinding, in de Westflank, en de nieuw aan te leggen 380kV verbinding”.
b)Op dezelfde pagina vierde alinea wordt geschreven; ,,Wij gaan er hierbij vanuit dat de bestaande 150kV verbinding in de Westflank zal worden verwijderd”.
c)Op blz 15 derde alinea wordt geschreven; ,, Knelpunt blijft het gebied in of rondom kantoorlocatie Beukenhorst”. ,, Met kunstwerken en aanpassingen is het mogelijk de verbinding tussen de zuidkant van de Kruisweg en de noordkant van de HSL te realiseren”.

Mijn opmerkingen hierbij;

i.De minister heeft reeds toegezegd dat bij aanleg door de Westflank, de huidige masten en 150kV lijnen geheel uit Floriande worden verwijderd.
ii.De bestaande 150kV verbinding Vijfhuizen-Haarlemmermeer heeft een aftakpunt in de IJtochtzone die altijd in gebruik is en zorgt voor de stroomvoorziening in o.a. Hoofddorp. Deze verbinding zal derhalve zeker dienen te blijven met alle bijbehorende stralingsgevolgen.
iii.Nergens in het rapport Oranjewoud wordt gesproken en/of aangegeven hoe de 150kV, op een gegeven ogenblik vanuit het oosten haar route richting Lisse-Sassenheim-Leiden weer zal kunnen oppakken.
We spreken hier in feite over de verbinding Haarlemmermeer-Sassenheim die nu ook gekoppeld is aan het aftakpunt in de IJtochtzone. Valt de stroom vanaf Vijfhuizen uit dan wordt de stroom vanuit richting Sassenheim geleverd. Dit gebeurt ook bij de regelmatige onderhoudsbeurten van het net. Ook deze verbinding moet blijven maar dat is bij de gemeentelijke oostvariant niet mogelijk. Dit betekent m.i. dat de bestaande 150kV gewoon de huidige route door Floriande blijft volgen als de 380kV oostelijk langs Hoofddorp zal worden gelegd. Dat wil de gemeente niet en dat willen wij ook niet.

Mijn vragen via u aan het College;


 Waarom heeft u in de beschrijving van uw alternatieve variant niet opgenomen hoe de routering van de 150kV zal zijn vanaf het punt dat de 150kV de 380kV weer “verlaat” om terug te keren naar het oorspronkelijke tracé Lisse-Sassenheim-Leiden? U weet waarschijnlijk ook dat de verbinding Sassenheim-Hoofddorp moet blijven.

 Het College schrijft in haar alternatief dat de bestaande verbinding Vijfhuizen-Haarlemmermeer (Aftakpunt IJtochtzone) noodzakelijkerwijze dient te blijven. Ziet de gemeente in dat deze verbinding dan in elk geval onder de grond dient te verdwijnen? Ook de verbinding Aftakpunt IJtochtzone - Lisse/Sassenheim/Leiden zal moeten blijven en dient derhalve ook onder de grond te verdwijnen. (denk aan Lisserbroek !)

 De gemeente schrijft in het rapport dat gezien de onzekerheden er ten aanzien van de aanlegkosten nog geen concreet onderscheid kan worden gemaakt tussen de gemeentelijke variant en de keuze van het kabinet.

 Het verplaatsen van een deel van de 150kV verbinding naar het oosten, indien mogelijk, zal ontzettend veel extra geld kosten en het is niet aannemelijk dat TenneT dat zal willen betalen en dat nog afgezien van de aannemelijkerwijze zeer hoge kosten van te maken kunstwerken bij knelpunt Beukenhorst.


Welke extra 150kV omleidingskosten zo de gemeentelijke variant wordt geaccepteerd hetgeen m.i. overigens niet kan?

Limitatief niet kwantitatief;

Kosten voor het ondergrondsbrengen van een deel van de blijvende 150kV verbinding zijnde het trajectdeel Vijfhuizen-Aftakpunt IJtochtzone.

Kosten voor het deels amoveren van de 150kV verbinding Aftakpunt IJtochtzone tot voorbij Lisserbroek.

Kosten voor de aanleg van de ca 5 km lange 150kV verbinding vanaf het punt in het oosten waar de 150kV de combinatie met de 380kV weer verlaat en door het zuiden van H’meer de aansluiting bij de ringvaart voorbij Lisserbroek weer opzoekt.
Alleen deze kosten kunnen al begroot worden op ca € 30.000.000

Is de gemeente bereid c.q. is het mogelijk om die kosten al dan niet samen met projektontwikkelaars te financieren? (grotere bouwgrondopbrengst vanwege het verdwijnen van de zakelijk rechtstrook tussen Aftakpunt IJtochtzone en de Ringvaart voorbij Lisserbroek)

 Wat dient er te gebeuren met de GSM masten die op sommige hoogspanningsmasten zijn gemonteerd? Brengt dit kosten mee?

 De gemeentelijke oostelijke variant betekent dat TenneT extra kosten zal dienen te maken bij Oude- en Nieuwe Wetering omdat de kabinet’s variant deze plaatsen “met rust zal laten”.

Is de gemeente bereid om ook die kosten voor haar rekening te nemen? Het zal op die plaatsen dan een ondergrondse uitvoering worden.

De extra kosten voor TenneT zijn te schatten op ca. € 15.000.000
 Denkt de gemeente alle genoemde extra kosten te kunnen “halen” uit extra bouwgrondopbrengsten? ( nu al ca € 45.000.000 )

 De westelijke voorkeursvariant van het kabinet zorgt er in elk geval voor dat de hoogspanningslijnen uit Floriande verdwijnen. Kan de gemeente garanderen dat dat ook het geval zal zijn indien alleen de nieuwe 380kV langs het oosten van Hoofddorp zal gaan en de 150kV blijft waar hij nu is?

 Ware het niet verstandig om reeds het nodige te doen indien de westelijke variant toch doorgang vindt ? Bijvoorbeeld het uitbrengen van een gezamenlijk statement met alle andere betrokken gemeenten en de twee Gedeputeerde Staten die allen voor een ondergrondse uitvoering zijn in het HVDC gelijkstroomprincipe.

WAT DE MINISTER ZEGT OVER DE OOSTELIJKE ROUTE ALS HET GAAT OM DE 150kV

Nota: In haar alternatieve oostelijke route geeft de gemeente op geen enkele wijze aan hoe de bestaande 150kV vanuit het oosten weer terug moet komen richting Lisserbroek/Lisse-Sassenheim.

Om welke redenen heeft het tracé ten westen van Hoofddorp de voorkeur boven een tracé ten oosten van Hoofddorp?

Antwoord
Bij een vergelijking tussen de oostelijke en de westelijke variant blijkt dat bij beide varianten een bovengrondse inpassing van de verbinding mogelijk is, die op voldoende afstand blijft van woongebieden, gelet op het gehanteerde uitgangspunt in verband met elektromagnetische velden.

Daarbij heeft de westelijke variant als voordeel dat daar bovengronds gebundeld kan worden met de daar bestaande 150 kV verbinding.

In dat verband is, in het kader van de vervolgbesluitvorming, op dit moment het voornemen om deze 150 kV verbinding, die momenteel door de westelijke woonwijken van Hoofddorp loopt, te verplaatsen naar buiten de wijk en samen met de nieuwe 380 kV verbinding op nieuwe masten te plaatsen.

Indien de oostelijke variant voor een zoekgebied zou worden gekozen, bestaat die mogelijkheid voor combinatie niet. Dit omdat de bestaande 150 kV verbinding dient om Hoofddorp aan de westzijde van elektriciteit te voorzien en vervolgens doorloopt naar het zuidwesten in de richting van Lisserbroek, Sassenheim en West-Leiden, welke bestemmingen redelijkerwijs niet met een oostelijke route langs Hoofddorp kunnen worden bereikt.