Respekt voor Raad en College.

Zoals al weergegeven gaat de bijkomende 380kV verbinding langs het oosten van Hoofddorp passeren. Dit mede dankzij de vasthoudendheid van Raad en College en de inzet van hun politieke vrienden in Den Haag. Mijn dank voor uw vasthoudendheid.

De bijkomende 380kV verbinding zal weliswaar langs het oosten van Hoofddorp passeren maar de bestaande 150kV lijn zal mede om die reden blijven waar deze momenteel loopt.
Veel te dicht langs scholen, woningen etc. in Floriande en Lisserbroek.
Deze verbinding gaat bovendien op volle capaciteit draaien en de straling zal ruim boven de norm uitkomen.

Volgens mededelingen van EZ en VROM zal de bestaande en blijvende 150kV lijn worden gesaneerd in overleg met de Regionale overheden en TenneT.
Wat gaat onze  Gemeente doen en waarom geeft de gemeente niet alvast een "gezondheidsgarantie" aan duizenden van haar inwoners? Stel ons aub gerust.

Raad en College hebben wat de bouw langs de 150kV betreft grote fouten gemaakt, en ik hoop dat zij nu net zo vasthoudend zullen zijn als het gaat om de verwijdering c.q. om de verplaatsing c.q. om het ondergrondsbrengen van de 150kV.


DE PETITIE BLIJFT VAN TOEPASSING. 

zaterdag 17 november 2007

Overzicht van feiten ten behoeve van de raadssessie.

OVERZICHT VAN FEITEN.

Lees op de weblog ook het bericht; HET WOORD IS AAN DE RAAD.

Opmerking vooraf.

Op het grondgebied van de gemeente loopt een bovengrondse 150kV hoogspanningsverbinding. In Floriande bevindt zich het aftakpunt Haarlemmermeer.
De verbinding ten noorden van het aftakpunt is de lijn Vijfhuizen-Haarlemmermeer. De verbinding ten zuiden van het aftakpunt is de lijn Haarlemmermeer-Sassenheim.
Deze laatste verbinding wordt op het moment alleen bij onderhoud ingezet (volgens de huidige netbeheerder).


De verbinding Vijfhuizen-Haarlemmermeer voert continu stroom derhalve dient men vanuit het hart van de verbinding de indicatieve zone van tweemaal 80 meter in acht te nemen om onder de maximale 0,4 microTesla te blijven.
De 150kV lijn zal, bovengronds en/of ondergronds moeten blijven en zal naar verwachting in de nabije toekomst eveneens worden gebruikt bij het verbinden van individuele offshore windmolenparken zodat dan ook de zuidelijke verbinding Haarlemmermeer-Sassenheim continu stroom zal voeren.

------------------------------------------------------------------------------------------------

1)
Hoogspanningsverbindingen veroorzaken elektrische en magnetische velden met extreem lage frequentie. (ELF)

2)
In 1979 tonen Westheimer en Leeper een verhoogd risico op het krijgen van leukemie (bloedkanker) aan voor kinderen die bij hoogspanningslijnen wonen. Het was de start voor wereldwijde onderzoeken die tot op de dag van heden doorgaan.
Op 31 augustus 2007 is er nog een rapport uitgekomen geschreven door 20 wereldwijd erkende wetenschappers. Een samenvatting kunt u hier lezen;
http://www.bioinitiative.org/report/docs/section_1.pdf
Het is geen prettig leesvoer, maar het maakt wel duidelijk waarom het kabinet, in overeenstemming met o.a. de staatssecretaris van EZ en de minister van Volksgezond-heid en Sport, op 28 mei 2007 het Instellingsbesluit Kennisplatform EMV&G hebben genomen. (Elektromagnetische Velden en Gezondheid.) Er is maar liefst € 18.000.000 uitgetrokken voor (nog meer) nader onderzoek.

3)In 2000, na bestudering van de rapporten van 2 andere wetenschappers t.w. Ahlbohm en Greenland, komt de Nederlandse Gezondheidsraad in maart 2000 met een rapport waarin bevestigd wordt dat er een mogelijk verband bestaat tussen kinderleukemie en de blootstelling aan ELF magnetische velden en ook het RIVM schrijft in 2001 in een rapport dat er een mogelijk verhoogd risico op het krijgen van kinderleukemie bestaat bij blootstelling aan magnetische velden met een waarde van tussen de 0,2 en 0,5 mT.

4)
In 2001 komt het kabinet met het Vierde Nationaal Milieu Beleidsplan (NMP4).
Één van de 7 milieuproblemen, zo schrijft het kabinet, is de ‘bedreiging van de externe veiligheid’.

Begin citaat; ,, Bij ongewijzigd beleid wordt de mensheid over 30 jaar geconfronteerd met gezondheidsproblemen die nu nog niet zichtbaar zijn. Van allerlei processen of activiteiten, zoals het tranport van elektriciteit in hoogspanningsleidingen, bestaat alleen een vermoeden over effecten op de gezondheid. Er moet daarom veel meer nadruk worden gegeven aan voorzorg. Wanneer bijvoorbeeld in Nederland in 1965 op basis van het voorzorgsprincipe een asbestverbod zou zijn ingesteld, dan zou dat ruw geschat ca. 34.000 slachtoffers en 20 miljard euro aan kosten hebben gescheeld”. Uit onderzoek blijkt dat er een relatie bestaat tussen het wonen in de nabijheid van bovengenoemde elektriciteitsleidingen en een verhoging van het vóórkomen van leukemie bij kinderen. Een mogelijke maatregel hiertegen is de verbreding van de zone (nu tweemaal 30 meter) waarin geadviseerd wordt om zo min mogelijk te bouwen in combinatie met een advies- of grenswaarde voor maximale blootstelling aan de straling”. Einde citaat.

Begin citaat; ,, Het voorkómen van risico’s heeft in het overheidsbeleid een plek gekregen. Ervaring heeft namelijk geleerd dat preventie niet alleen bijna altijd goedkoper is dan saneren, maar ook dat maatschappelijke onrust kan worden voorkomen. Een goed voorbeeld hiervan is het in het stadium van planontwikkeling rekening houden met externe veiligheidsrisico’s”. Einde citaat.

Begin citaat; Voorts wordt voorzorg gezien als strategie voor risicomanagement, indien er gegronde redenen zijn om te vrezen dat potentiële gevaren het milieu of de gezondheid van mensen, dieren en planten zouden kunnen aantasten, maar beschikbare gegevens geen uitvoerige risico-evaluatie mogelijk maken”. Einde citaat.

5)
Op 25 januari 2002 adviseert minister Pronk om, tot nader rijksbeleid is geformuleerd, zoveel mogelijk te voorkomen dat nieuwe situaties ontstaan waarbij sprake is van langdurige blootstelling van kinderen aan magnetische velden van bovengrondse hoogspanningslijnen van meer dan 0,4 microtesla.
Minister Pronk spreekt dan al van beleid en niet over regelgeving.
O.a. voor de gemeente Utrecht was dit aanleiding om een hoogspanningsverbinding ondergronds te laten aanleggen.

6)
Op 5 september 2002 komt het bestemmingsplan Hoofddorp Floriande Zuid tot stand.
Het is een globaal eindplan dat derhalve uitstekend geschikt is voor Floriande omdat een hoge mate van flexibiliteit gewenst is binnen de marges van het plan.
Veranderingen en/of aanpassingen kunnen dus moeiteloos plaatsvinden omdat ze nog niet tot in detail zijn uitgewerkt en door aanpassing van de verkaveling of van het type te realiseren woningen het gebied binnen de 0,4 mT contour onbebouwd kan blijven terwijl toch het geplande aantal woningen zal kunnen worden gerealiseerd.

7)
In januari 2004 verschijnt het beleidsdocument “Nuchter omgaan met risico’s. Beslissen met gevoel voor onzekerheden.” Er wordt een nadrukkelijk beroep gedaan op de plaatselijke overheden om, aansluitend op NMP4, het voorzorgsprincipe toe te passen.
Als beleidsdoel is gesteld dat er zo weinig mogelijk nieuwe situaties ontstaan waarbij kinderen langdurig worden blootgesteld aan magneetvelden van bovengrondse hoogspanningslijnen.
Het beleidsdocument is, door toenmalig staatssecretaris Van Geel, opgesteld is nauwe samenspraak met provincies, gemeenten en elektriciteitsmij’en.

8)
In oktober 2005 komt staatssecretaris van Geel met een beleidsadvies naar buiten waarin het bovengenoemde beleidsdoel nader wordt ingevuld.
Van Geel adviseert om bij de vaststelling van streek- en bestemmingsplannen en van de tracés van hoogspanningslijnen, dan wel bij wijziging in bestaande plannen of van bestaande hoogspanningslijnen, zo veel als redelijkerwijs mogelijk is te vermijden dat er nieuwe situaties ontstaan waarbij kinderen (0-15 jaar) langdurig verblijven in het gebied rond hoogspanningslijnen waarbinnen het jaargemiddelde van het magneetveld hoger is dan 0,4 mT. (magneetveldzone)
Daarbinnen geen woningen, scholen, crėches en kinderopvangplaatsen bouwen.
Van Geel schrijft bij het advies aan de gemeentes; ,, Ik heb gekozen voor het instrument van een advies en niet voor aanvullende regelgeving omdat u ook in de huidige situatie reeds voldoende mogelijkheden heeft om uw eigen verantwoordelijkheden waar te maken”.

Magneetveldzone.
De magneetveldzone is de strook grond die zich aan beide zijden langs de hoogspanningslijn uitstrekt en waarbinnen het magneetveld gemiddeld over een jaar genomen hoger dan 0,4 mT is of in de toekomst kan worden.
Het magneetveld is afhankelijk van een aantal eigenschappen van de lijn. Een belangrijke bepalende eigenschap is de capaciteit van de lijn. Deze op zijn beurt wordt weer bepaald door het spanningsniveau van de lijn en de stroomsterkte die door de lijn kan lopen.

Indicatieve zone.
Is de magneetveldzone berekend op basis van een aantal vaste statistische gegevens en dus niet door een preciese (ingewikkelde) en dus dure meting ter plaatse.
Ze zijn in eerste instantie bepaald, in samenwerking, door KEMA, RIVM en TenneT.
Voor een 150kV lijn is de indicatieve zone vastgelegd op 2 maal 80 meter.
Voor een 380kV lijn is de indicatieve zone vastgelegd op 2 maal 125 meter.

Indicatieve zone nader door TenneT berekend.
Omdat netbeheerder TenneT achteraf toch niet zo tevreden was met de conservatieve aannames waarop de indicatieve zone was berekend, heeft TenneT een hercalculatie uitgevoerd voor alle 220kV en 380kV lijnen op basis van meer gegevens.
Deze “verbeterde indicatieve zones” zijn door het RIVM opgenomen in een netwerkkaart waarop elke gemeente kan nazien met welke zonebreedte rekening gehouden dient te worden.


Voorbeelden van verbeterde indicatieve zones op de RIVM netwerkkaart;
Vijfhuizen-Haarlemmermeer-150kV-tweemaal 80 meter.
Haarlemmermeer-Sassenheim-150kV-tweemaal 80 meter.
Geertruidenberg-Eindhoven-380kV-tweemaal 150 meter.
Geertruidenberg-Kreekrak-380kV-tweemaal 160 meter.
Hengelo-Doetinchem-380kV-tweemaal 135 meter.

Specifieke zone.
Is de meer preciese magneetveldzone zoals deze door een door RIVM opgestelde handreiking gemeten en gecalculeerd kan worden.
Omdat het magneetveld per dagdeel wisselt en het gaat om het jaargemiddelde, is de meting niet eenvoudig en dient door bijvoorbeeld KEMA of TNO te worden uitgevoerd.
In feite is de breedte van de zone groter als er veel stroom wordt gebruikt en krimpt de zone weer in als men gaat slapen en er dus geen stroom wordt afgenomen.
Het hanteren van een indicatieve zone is dus eigenlijk de veiligste weg.


9) In Floriande is uitsluitend rekening gehouden met de zogenaamde zakelijke rechtstrook van tweemaal 27,5 meter. In Lisserbroek ??
Deze strook heeft niets te maken met magnetische velden maar is een veiligheidszone aan weerszijden van een hoogspanningslijn die bepaald wordt op grond van het risico van draadbreuk, vallend ijs, omvallende masten etc. De breedte van de zakelijke rechtstrook hangt af van de mastconfiguratie, spanning van en stroom door de lijn.
Er is geen rekening gehouden met magnetische straling anders zou er;

a) Overeenkomstig de indicatieve zone opgave aan weerszijden van de bestaande lijn een zone zijn vrijgehouden van 80 meter of
b) Er zou een preciese meting zijn verricht waarbij de specifieke zone zou zijn vastgesteld die aannemelijkerwijze aanzienlijk meer zou hebben bedragen dan de 27,5 meter van de zakelijke rechtstrook.

In Lisserbroek (Lisserveld) zijn Timpaan e.a. recentelijk met nieuwbouw gestart.
De situatie ter plekke tart, c.q. is in flagrante contradictie met, elk gegeven ministrieel advies. Een uitstekend voorbeeld van risicomanagement op zijn slechtst.

10)
Vragen.
a) Gegeven de rapporten in 2000 (Gezondheidsraad) en in 2001 (RIVM) gecombineerd met de inhoud en strekking van het NMP4, waarom heeft de gemeente in Floriande niet het voorzorgsprincipe toegepast ?
b) Gegeven het bijkomende advies van minister Pronk in januari 2002, waarom heeft de gemeente dan toen niet besloten om het voorzorgsprincipe toe te passen?
c) Gegeven het beleidsdocument ‘Nuchter omgaan met risico’s van januari 2004, waarom heeft de gemeenteraad toen nog steeds niet het voorzorgsprincipe toegepast.
d) Gegeven de adviserende nota Van Geel van oktober 2005, hoe kan het dan toch zijn dat de gemeente nog steeds woningen, scholen, crėches en kinderopvangplaatsen bouwt in Floriande en in Lisserbroek waarbij van het toepassen van de door Van Geel geadviseerde indicatieve zone in het geheel geen sprake is.
e) Hoe kan het zijn dat nieuwe bewoners nooit en te nimmer door de gemeente en/of de projektontwikkelaar zijn gewaarschuwd voor de gevolgen van het wonen naast hoogspanningslijnen? Noch in Floriande, noch in Lisserveld?
f) Naar mijn gegevens heeft de GGD Haarlemmermeer op eigen initiatief en te hooi en te gras wat metingen verricht in Floriande en de uitkomsten aan de gemeente ter beschikking gesteld. Is dat juist? Wat waren de uitkomsten? Zijn de uitkomsten bekend gemaakt?
g) Waarom heeft de gemeente de GGD niet om metingen gevraagd op grond van de wet collectieve preventie volksgezondheid ? Medisch milieukundige zorg is toch een taak van de gemeente.
h) Heeft de gemeente wel metingen verricht in Lisserbroek?
i) Weet de gemeente dat, ook als er nu nauwelijks stroom door de verbinding Haarlemmermeer-Sassenheim loopt, de gemeente toch een indicatieve zone dient te handhaven van tweemaal 80 meter omdat het beleidsadvies van Van Geel spreekt over een norm van maximaal 0,4 microTesla nu of in de toekomst?
Randstad 380 projekt.

Ik wijs alle geïnteresseerden op weblog
http://tennethoogspanning380kv.blogspot.com/
Deze weblog geeft uitgebreide informatie over dit projekt en de stand van zaken tot nu toe.
U treft er ook informatie aan van de vele voordelen indien een hoogspanningslijn ondergronds met toepassing van het gelijkstroomprincipe wordt aangelegd.
Eveneens kunt u er lezen wat de minister zei op het recente nota-overleg met de Vaste Commissie.
Nogmaals voor alle duidelijkheid; Er is een bestaande 150kV lijn die blijft en er komt een 380kV lijn extra bij.

De situatie van vandaag is dat de Tweede Kamer de minister toestemming heeft gegeven om verder te gaan op de door haar, in PKB deel 3 beschreven, ingeslagen weg hetgeen wil zeggen dat de minister wat de passage door de Haarlemmermeer betreft gekozen heeft voor de westelijke route. De bedoeling is om zoveel als mogelijk het traject te volgen van de bestaande 150kV lijn waarbij de lijn uit Floriande zal verdwijnen en verplaatst wordt naar de Boseilanden. Floriande is daarbij dus verlost.
De 150kV en de 380kV kabels zullen samen bovengronds aan nieuw te ontwerpen masten worden gehangen en via Boseilanden een route volgen ten westen van de N205 (Drie Meren Weg) waarna de 380kV langs de N207 een zo direkt mogelijke weg naar de HSL/A4 zal volgen richting Zoetermeer.
De 150kV verlaat de combinatie bij de N207 en vervolgt zijn normale route over Lisserveld naar Sassenheim.

HET IS NU AAN U EN AAN DE RAAD OM TE BEPALEN WELKE HOUDING B&W VANAF NU MOETEN INNEMEN.
LEES OP DE WEBLOG: ,,HET WOORD IS AAN DE RAAD”.