Respekt voor Raad en College.

Zoals al weergegeven gaat de bijkomende 380kV verbinding langs het oosten van Hoofddorp passeren. Dit mede dankzij de vasthoudendheid van Raad en College en de inzet van hun politieke vrienden in Den Haag. Mijn dank voor uw vasthoudendheid.

De bijkomende 380kV verbinding zal weliswaar langs het oosten van Hoofddorp passeren maar de bestaande 150kV lijn zal mede om die reden blijven waar deze momenteel loopt.
Veel te dicht langs scholen, woningen etc. in Floriande en Lisserbroek.
Deze verbinding gaat bovendien op volle capaciteit draaien en de straling zal ruim boven de norm uitkomen.

Volgens mededelingen van EZ en VROM zal de bestaande en blijvende 150kV lijn worden gesaneerd in overleg met de Regionale overheden en TenneT.
Wat gaat onze  Gemeente doen en waarom geeft de gemeente niet alvast een "gezondheidsgarantie" aan duizenden van haar inwoners? Stel ons aub gerust.

Raad en College hebben wat de bouw langs de 150kV betreft grote fouten gemaakt, en ik hoop dat zij nu net zo vasthoudend zullen zijn als het gaat om de verwijdering c.q. om de verplaatsing c.q. om het ondergrondsbrengen van de 150kV.


DE PETITIE BLIJFT VAN TOEPASSING. 

woensdag 31 oktober 2007

MIJN PETITIE DIE IK MAANDAG OVERHANDIG.







Overhandigd aan de voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken
op 5 november 2007 voor aanvang van het nota-overleg met kopieën voor elk van de deelnemende commissieleden.
De digitale petitie, via http://tennethoogspanning380kv.blogspot.com is door 656 personen ondertekend zonder tegenstem. Het overzicht van de ondertekenaars is als bijlage toegevoegd.
--------------------------------------------------------------------
Vele honderden inwoners en toekomstige inwoners van de Westflank Haarlemmermeer, vertegenwoordigd door ondergetekende A.Roodenrijs, verklaren zich in beginsel solidair met B&W Haarlemmermeer die zich hebben uitgesproken voor de passage van de nieuwe en extra 380kV verbinding langs het oosten van Hoofddorp.

Echter;

Overwegende het standpunt van het kabinet dat in eerste, maar ook in tweede termijn, voor een bovengrondse passage door het westen van Haarlemmermeer heeft geopteerd, en tevens overwegende dat de oostelijke route in de startnotitie m.e.r. al bij voorbaat als onhaalbaar of onrealistisch wordt gekenschetst (blz. 49), ondersteunen wij nadrukkelijk de ca. 10.000 inwoners langs de voorgenomen globale route, die gemotiveerd strijden voor een geheel ondergrondse aanleg van de zogenaamde Noordring.
Ook alle betreffende gemeentebesturen en de Provincie Zuid- en Noord Holland hebben zich bovendien nadrukkelijk en gemotiveerd voor een ondergrondse aanleg uitgesproken.

Waarom ondergronds?
Wij onderschrijven de vele argumenten en aanleidingen voor een ondergrondse aanleg die de commissie reeds van zeer vele kanten hebben bereikt, en die grotendeels in haar 50 vragen aan de Minister zijn terug te vinden. Naar onze mening zijn er door het kabinet geen feitelijke en/of acceptabele gronden meer aan te voeren die een volledige ondergrondse aanleg, volgens het zogenaamde HVDC-principe, in de weg staan c.q. om de ondergrondse aanleg toch nog aan de inwoners te willen onthouden. Er zijn beslist geen technologische redenen meer en ook de hogere kosten - primair heeft het kabinet naar de kosten gekeken - zijn niet of nauwelijks meer aan de orde. Het HVDC-principe veroorzaakt geen enkele straling en vraagt nauwelijks ruimte.
Een zone van 4 tot 6 meter volstaat.

Waarom is ondergronds ook voor Haarlemmermeer zo belangrijk?
Wij bedoelen hiermede expliciet, de bestaande 150kV en de bijkomende 380kV samen onder de grond !!

Twee hoofdredenen.

Wij verwijzen naar de startnotitie m.e.r. pagina 51 waar u een kaart aantreft waarop de ondergrondse route staat weergegeven, en naar pagina 53 waar onder punt 4.2.3. deze route staat beschreven.
Grotendeels volgt de route het tracé van de reeds bestaande 150kV verbinding Velsen-Leiden.

1) De bestaande 150kV verbinding loopt, via een onverantwoord enge corridor met vele scholen, door de zeer kinderrijke vinexwijk Floriande (Hoofddorp), door toekomstige woongebieden (gebiedsuitwerking Haarlemmermeer-Bollenstreek) en recht over!! de nieuwbouwlocatie Lisserveld (Lisserbroek).
Eenieder die de huidige situatie in Floriande en in Lisserveld aanschouwt zal tot de conclusie komen, dat de masten en 150kV lijnen ter plekke op de kortst mogelijke termijn dienen te verdwijnen.

2) Indien er een gecombineerde 150/380 bovengrondse verbinding, met toepassing van de nieuw te onwikkelen M-compactmast, zou worden aangelegd, dan betekent dat, dat er globaal 4000 woningen minder gebouwd kunnen worden en dat ca 40 kavels op Boseilanden, aannemelijkerwijze, onverkocht zullen blijven. ( grondwaarde € 40.000.000).

In de, in het najaar van 2006 door het kabinet onderschreven, gebiedsuitwerking H’meer – Bollenstreek is een woningbouwopgave opgenomen van ca.15.000 woningen. 4000 woningen minder betekent dat de gemeente Haarlemmermeer niet kan voldoen aan de door het Rijk opgelegde taakstelling met alle hieruit voortvloeiende gevolgen.
Overigens dient hierbij te worden aangetekend dat, mocht het kabinet toch besluiten tot de oostelijke variant, de huidige 150kV lijn blijft waar hij is en derhalve ook het globale verlies van ca 4000 woningen blijft bestaan.

Voordelen ondergronds.
Indien de 150kV en de 380kV samen ondergronds gaan langs het gelijke traject dan zal dit slechts voordelen opleveren;

a. Geen verlies aan grond voor nieuwbouw.

b. Villagronden Boseilanden kunnen tegen de marktprijs verkocht worden.

c. Geen planschade voor reeds gebouwde villa’s op Boseilanden.

d. Geen elektromagnetische straling meer bij de honderden woningen, vele scholen en zelfs een gezondheidscentrum en kinderdagopvang in Floriande omdat de masten en leidingen verwijderd zijn.

e. Zeer veel extra ruimte voor bijvoorbeeld water-woningbouw in Floriande eveneens dankzij de verwijdering van masten en leidingen.

f. Geen elektromagnetische straling meer bij o.a. de starterswoningen in Lisserveld. (Lisserbroek) omdat de 150kV masten en leidingen zijn verwijderd en de 150kV kabel ondergronds is doorgetrokken tot voorbij Lisserbroek.

Wij verzoeken de geachte leden van de vaste commissie om ons bij ons streven te ondersteunen door de inhoud van deze petitie tijdens het nota-overleg aan de orde te stellen en/of door een kopie van deze petitie aan de minister te willen overhandigen al danniet voorzien van uw commentaar.

Wij zijn u nu reeds dankbaar voor de aandacht die u aan de inhoud van deze petitie en aan de twee bijgaande notities zult geven.

Hoogachtend.


A.J.M.A. Roodenrijs Tonnekamp 8 2157PN Abbenes.

Notitie 1.
Hoorzitting.
Wij hopen van harte dat de geachte leden van de vaste commissie en de betreffende ambtenaren op Economische Zaken en VROM volledig, maar in elk geval ruim voldoende, op de hoogte zijn van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de ondergrondse aanleg volgens het HVDC-principe. Indien niet of niet voldoende, vragen wij de vaste commissie om op de kortste termijn een hoorzitting ter voorlichting te willen laten organiseren.

Notitie 2.
M-compactmast.
In PKB3 en ook nog in de startnotitie m.e.r. Noordring wordt over de zogenaamde M-compactmast gesproken als zijnde een nieuw ontwikkelde mast met een aanzienlijke reductie van het magnetisch veld. ( zone 75 mtr.)
Naar mijn informatie is deze mast echter afgekeurd en zal derhalve niet in produktie worden genomen. In juli 2007 gaf TenneT een brochure uit waarin staat; ,,Er is een nieuwe conceptmast ontworpen, de Bi-Polemast. Gestreefd wordt nu naar een magneetveldzone van 100 meter onder de masten. TenneT ontwikkelt de mast samen met o.a. de Rijksbouwmeester en het College van Rijksadviseurs.” TenneT verwacht de mast waarschijnlijk pas in de loop van 2010 te kunnen gaan toepassen.
Is u dat bekend? Zie pagina 5 Startnotitie m.e.r.
De planning gaat uit van een bouwstart in het tweede kwartaal van 2009 (Zuidring) en voor de Noordring is de bouwstart gepland in het vierde kwartaal 2010. Wat kunnen de konsekwenties zijn indien het Tennet wederom niet gelukt om de door hen toegezegde stralingsspecificaties waar te maken?

Besluit Gedeputeerde Staten Noord Holland over traject.

Gedeputeerde Staten Noord Holland blijft bij haar voorkeur voor een westelijke passage door Haarlemmermeer van de Randstad 380kV.
Dit in ondergrondse combinatie met de bestaande 15okV.
Ook Gedeputeerde Staten ziet derhalve, gelijk als in "onze" petitie, de vele voordelen in en dat niet in de laatste plaats het voordeel van ruimtewinst.
Op de vergadering van Provinciale Staten op 19 november 2007 is dit een onderdeel van de Streekplan Aanpassing Noord Holland Zuid.