Respekt voor Raad en College.

Zoals al weergegeven gaat de bijkomende 380kV verbinding langs het oosten van Hoofddorp passeren. Dit mede dankzij de vasthoudendheid van Raad en College en de inzet van hun politieke vrienden in Den Haag. Mijn dank voor uw vasthoudendheid.

De bijkomende 380kV verbinding zal weliswaar langs het oosten van Hoofddorp passeren maar de bestaande 150kV lijn zal mede om die reden blijven waar deze momenteel loopt.
Veel te dicht langs scholen, woningen etc. in Floriande en Lisserbroek.
Deze verbinding gaat bovendien op volle capaciteit draaien en de straling zal ruim boven de norm uitkomen.

Volgens mededelingen van EZ en VROM zal de bestaande en blijvende 150kV lijn worden gesaneerd in overleg met de Regionale overheden en TenneT.
Wat gaat onze  Gemeente doen en waarom geeft de gemeente niet alvast een "gezondheidsgarantie" aan duizenden van haar inwoners? Stel ons aub gerust.

Raad en College hebben wat de bouw langs de 150kV betreft grote fouten gemaakt, en ik hoop dat zij nu net zo vasthoudend zullen zijn als het gaat om de verwijdering c.q. om de verplaatsing c.q. om het ondergrondsbrengen van de 150kV.


DE PETITIE BLIJFT VAN TOEPASSING. 

maandag 1 oktober 2007




DRINGEND DRINGEND


Datum; 20 september 2007

Aan;
Burgemeester en Wethouders
Gemeente Hoofddorp.
Per e-mail via de Griffie.


Van;
A.J.M.A. Roodenrijs
Abbenes.


Betreft: Huidige 150kV lijn en het Kabinetsstandpunt pkb Randstad 380kV (380.000 Volt) verbinding.

L.S.

Zoals u naar alle waarschijnlijkheid bekend, volg ik de ontwikkelingen binnen de gebiedsontwikkeling Bollenstreek-Haarlemmermeer op de voet en publiceer deze op mijn weblog www.haarbol.blogspot.com.
Met name de spectaculaire komende veranderingen in de Westflank van Haarlemmermeer komen hierbij aan de orde.

Onderdeel van mijn weblog vormen de perikelen met de nieuwe en extra aan te leggen hoogspanningsleiding Randstad380.
De 150kV hoogspanningsleiding naar Leiden via Floriande, Lisserbroek, Lisse en Sassenheim naar Leiden zal blijven bestaan.
Het is dus geen opwaardering van de 150kV leiding maar een leiding erbij.
Dat de 380kV kabels hier en daar aan dezelfde masten gehangen zouden kunnen worden zou een “geluk bij een enorm ongeluk” zijn.

Reeds vele jaren wordt er binnen de muren van uw stadhuis gesproken c.q. gedebatteerd over de negatieve gevolgen die het wonen bij hoogspanningsleidingen zouden kunnen hebben.
Helaas is er echter niets positiefs uit voort gekomen.
In tegendeel zoals verder blijkt.

Voorzorgsbeleid.
In 2004 heeft staatssecretaris Van Geel van Milieu besloten beleid voor bovengrondse hoogspanningslijnen te maken. Dit beleid is op 3 oktober 2005 in de vorm van een beleidsadvies naar gemeenten, provincies en netbeheerders gestuurd.

Wat vormt de aanleiding voor het beleid?
De wetenschappelijke onzekerheid over een mechanisme voor het ontstaan van leukemie en over een oorzakelijk verband met magnetische velden zal niet snel worden opgelost. Toch maken omwonenden van hoogspanningslijnen zich zorgen over mogelijke gezondheidseffecten. Daarom heeft het Ministerie van VROM besloten, op basis van het voorzorgbeginsels, preventief beleid te maken.
Wat houdt het beleid in?
Het beleid richt zich op nieuwe situaties. Bij nieuwbouwplannen of het realiseren van nieuwe hoogspanningslijnen adviseert de staatssecretaris te voorkomen dat er woningen, scholen of kinderdagverblijven terecht komen in een zone waar het magnetische veld sterker is dan 0,4 microtesla.
Wat is het doel van het beleid?
Doel van de maatregelen is te voorkomen dat het aantal kinderen dat in Nederland (langdurig) wordt blootgesteld aan magnetische velden afkomstig van bovengrondse hoogspanningslijnen de komende jaren toeneemt.
Volgens het VROM beleid van oktober 2005 moet er bij nieuwbouw een zone van 80 meter ter weerszijden van de hoogspanningslijn vrij worden gehouden van woningen, scholen en kinderdagverblijven. Andere gebouwen zijn wel toegestaan binnen de zone.
Nota: 2 maal 80 meter aan weerszijden gemeten vanaf de hartlijn van de leiding.
160 meter dus.


Gezien het bovenstaande zijn mijn volgende vragen aan B&W.

1. Waarom heeft de gemeente het advies van staatssecretaris Van Geel van oktober 2005 naast zich neergelegd . Volgens dit VROM beleid van oktober 2005 moet er bij nieuwbouw een zone van 80 meter ter weerszijden van de hoogspanningslijn vrij worden gehouden van woningen, scholen en kinderdagverblijven. Andere gebouwen zijn wel toegestaan binnen de zone.

2. Mocht er t.z.t. blijken dat er gezondheidsschade is toegebracht aan de gezondheid van bewoners in p.e. Floriande en/of Lisserbroek, wie is dan financieel verantwoordelijk voor de gevolgen?

3. De gemeente heeft o.a. in Floriande in de bestemmingsplannen een zakelijke rechtstrook gehanteerd van 2 maal 27,5 mtr. (55meter). Een dergelijke strook is in feite een veiligheidszone die bepaald wordt op grond van het risico van draadbreuk, vallend ijs, omvallende masten etc. Mag ik derhalve concluderen dat de EMV effecten geen enkele rol hebben gespeeld bij de besluitvorming?

4. De bouwplannen in Lisserbroek (Lisserveld) zijn van dien aard dat bewoners en toekomstige bewoners (vele starters notabene) de hoogspanningsleidingen bijna kunnen aanraken. Is de gemeente bereid om deze bouwplannen alsnog stop te zetten tot er een verantwoorde oplossing is gevonden? Ook als het alsnog lukt het tracé naar het oosten te verplaatsen?

5. Realiseert de gemeente zich dat de huidige situatie – met de 150kV leiding – al onverantwoord is in o.a. Floriande en Lisserbroek en dat te nemen maatregelen dus volledig onafhankelijk zijn van het tracĂ© van de extra 380kV leiding?

6. Over de extra 380kV hoogspanningsleiding zijn in Hoofddorp hoorzittingen gehouden op 9 en op 11 januari 2007. Waarom heeft de verantwoordelijke wethouder daar niet ingesproken en de zienswijze van de gemeente slechts tweemaal per brief naar Den Haag gestuurd terwijl de tweede keer geschied is toen het Kabinet haar voorkeurstracé al in pkb3 gepubliceerd had?

7. Waarom heeft de gemeente niet aangedrongen op bestuurlijk overleg gezien de enorme gevolgen?

8. De gemeente kondigt nu een lobby-aktie aan en zegt daarvoor een lobbybureau te hebben ingeschakeld. Naar mijn gegevens is de gemeente de enige die een dergelijke aktie neemt omdat met andere gemeenten reeds lang bestuurlijk overleg heeft plaatsgevonden. Gezien de verstreken tijd (behandeling in de Kamer is op 5 november a.s.) is dit een erg late aktie die voorkomen had kunnen worden en nu (aanemelijker wijze slechts) een vette te betalen faktuur zal opleveren. Is de gemeente ook van mening dat er veel sneller en adekwater gehandeld had dienen te worden? Welk bedrag verwacht de gemeente voor het lobbyen te moeten betalen? Welk bureau is er door de gemeente ingeschakeld?




Ik hoop een snel antwoord op mijn vragen te ontvangen en wijs B&W en alle raadsleden op weblog www.haarbol.blogspot.com



Hoogachtend.

A.J.M.A. Roodenrijs

Geen opmerkingen: